null Beeld

Ted@Canvas

Anderhalve maand geleden gaven Sam De Bruyn en Sofie Lemaire in 'Vrienden van de radio' vijf tips om de luisteraars behoedzamer te doen omspringen met sociale media. Bottomline: 'Herziet eer ge tweet, want voor ge 't weet, tweet ge uw reet!'

Voor Yves Leterme kwam alle hulp te laat, maar u kunt er misschien nog uw voordeel mee doen. In 'TED@Canvas' praat Renny Gleeson vanavond over de keerzijde van de sociale media: wat we online delen, wordt wie we zijn - we projecteren onze identiteit niet maar creëren ze. Wat zou Steven Lemmens, Mister Hardware van StuBru en zelf een verwoed twitteraar, daarvan denken?

Steven Lemmens «Ik denk dat hij wel gelijk heeft: zodra mensen op hun vakantiebestemming aangekomen zijn, posten ze foto's op hun Twitter-account. Raar: als je op vakantie bent, lig dan aan het zwembad of ga iets eten!»

HUMO Is het ook niet gewoon een beetje ergerlijk voor je followers dat je ze constant laat weten wat je aan het eten bent of welke film je zit te bekijken?

Lemmens «Ik vind dat iedereen moet delen wat hij wil delen: interesseert het je niet, gooi die twitteraar dan gewoon uit je lijst. Ik post zelf af en toe foto's van wat ik aan het klaarmaken ben, en dan krijg ik van sommige collega's de commentaar: 'Het interesseert me niet wat jij eet, hoor.' Ja, vólg mij dan niet!

»Nu, ik snap het wel: ik vind het ook niet boeiend als iemand gewoon post dat hij naar de tv zit te kijken. Maar het wordt wél boeiend wanneer die persoon er een mening over geeft: dan zal ik misschien zelf ook de tv aanzetten, omdat ik benieuwd ben of hij gelijk heeft.

»Ik gebruik Twitter vooral om van alles en nog wat op de hoogte te blijven en om tips uit te wisselen, en daarvoor is het echt wel superhandig. Stel: je boekt een reis naar Italië, en je wilt weten waar de leuke hotels en restaurants zijn. Als je dat zou googelen, krijg je honderdduizenden resultaten - je kunt nooit al die pagina's lezen. Als je dat op Twitter vraagt, krijg je minder respons, maar ze is wel persoonlijk en concreter: 'Ga naar die stad, naar dat restaurant in die straat.' Net zoals een klantendienst! Maar daarvoor moet je wel de communicatie aangaan, natuurlijk. Er zijn genoeg twitteraars die nooit op tweets van anderen reageren.»

HUMO Je hebt 3.506 followers en volgt zelf 289 mensen: je bent dus populair.

Lemmens «Die cijfers zijn relatief: een account is snel aangemaakt, en zelfs als-ie niet actief twittert blijft een follower op je lijst staan. Het is dus niet zo dat 3.506 mensen lezen wat ik post, maar het is op zich wel tof om te weten dat een aantal mensen geïnteresseerd is in wat ik te vertellen heb.

»Ik post ongeveer vijf tweets per dag, en besteed daar veel meer aandacht aan dan aan Facebook: die site gebruik ik alleen voor familie en vrienden, maar Twitter zie ik als een speeltuin waar iedereen komt meedoen. Het is ook eenduidiger: je moet je tot 140 tekens beperken, terwijl je op Facebook video's en foto's kunt posten, en kunt commenten en liken.»

HUMO Wat is het raarste dat je ooit gevolgd hebt?

Lemmens «De Big Ben. Om vier uur hoor je dan 'Boing boing boing boing', maar 't nadeel is dat ze in Groot-Brittannië een uur achter zitten, en je dus nooit het juiste uur te horen krijgt. Kijk, zoiets vind ik nu ontzettend grappig.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234