null Beeld

Terminator Salvation

Laten we mekaar geen Sarah noemen: een 'Terminator'-prent zonder Ahnuld, dat is als een 'Indiana Jones'-film zonder Harrison Ford, als een 'Riddick' zonder Vin Diesel, of als een Koningin Elisabethwedstrijd zonder Fred Brouwers in de loge.

De knetterende bolbliksems blijven achterwege, en deze keer regent het nergens poedelnaakte spierbundels in de straten, maar voor de rest zit het eigenlijk best wel snor met de ouverture van 'Terminator Salvation': over het bioscoopscherm schuiven negentien machtige arduinen letters die zich na een poosje aaneenklinken tot de woorden Terminator Salvation terwijl het overbekende tá-tá-tá-tá-TAH!-deuntje uit de luidsprekers knalt (alsof de Terminator op de stalen poorten van de hel staat te beuken): kippenvel!

En ook de eerste dertig minuten zijn lang niet slecht, met dat duizelingwekkende knappe shot van rebellenleider John Connor (Christian Bale) die – in één vloeiende take! - in een helikopter klimt, opstijgt en na een precisieaanval van vijandelijke cyborgs meteen weer tegen de grond smakt: cool, denk je dan, regisseur McG heeft tenminste stijl in huis.

Voor wie een snelle update nodig heeft: het in het jaar 2018 gesitueerde 'T4' is de allereerste aflevering uit de 'Terminator'-franchise die volledig focust op de volwassen Connor – zoon van Sarah – en zijn strijd tegen de boosaardige machines van het losgeslagen computernetwerk Skynet – en wij die dachten dat Skynet alleen maar de beste portaalsite van België was! Wat verderop in de film maken we ook kennis met de piepjonge Kyle Reese, Connors toekomstige vader, wat óns terstond voor het volgende existentiële, voor nachtelijk gepieker zorgende dilemma stelde: is 'T4' nu eigenlijk een sequel of een prequel? Aha!

Maar na dat knappe begin dooft de film – en geloof ons, als fans van het eerste uur doet het immens veel pijn om dit te moeten opschrijven - even snel uit als de rode metalen ogen van een verslagen T-800-cyborg. Jazeker zijn de naar 'War of the Worlds' en 'Transformers' lonkende actietaferelen indrukwekkender dan ooit (mocht ook wel voor een budget van tweehonderd miljoen dollar), maar de film mist humor, inspiratie, originele vondsten en vooral: Arnold Schwarzenegger. Arnies vertrek heeft een wezenloos gat geslagen dat door nieuwkomer Sam Worthington (straks ook te zien in James Camerons langverwachte 'Avatar') helaas niet kan worden gevuld. Zelfs de grootste tegenstanders van Conan The Republican zullen namelijk moeten toegeven dat de 'Terminator'-saga volledig steunde op de iconische verschijning van The Schwarz – op zijn glimmende biceps, op zijn hilarische Oostenrijkse tongval, op zijn leren jekker, op zijn grappige interactie met de andere figuren, en natuurlijk op zijn onvergetelijke oneliners ('Hasta la vista, baby!', 'Talk to the hand!'). Helaas: he has been governated. En laten we mekaar geen Sarah noemen: een 'Terminator'-prent zonder Ahnuld, dat is als een 'Indiana Jones'-film zonder Harrison Ford, als een 'Riddick' zonder Vin Diesel, of als een Koningin Elisabethwedstrijd zonder Fred Brouwers in de loge (Arnies ultrakorte digitale cameo strooit alleen maar zout in de wonde). Bale, acterend met een sérieux dat totaal niet past bij de idiotie van de plot, waagt zich op een bepaald moment wel aan de beruchte oneliner 'I'll be back!', maar uit de mond van Batman klinkt het krampachtig.

Wat JJ Abrams klaarspeelde met 'Star Trek' – een uitgemolken franchise een volledig nieuwe boost geven – is McG dus niet gelukt met 'The Terminator'. De saga prikkelt niet meer, zoals goeie sciencefiction de geesten zou móéten prikkelen. Kom terug Arnie, en nu we toch bezig zijn: kom terug, Fred!

Bekijk de trailer

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234