null Beeld

Terug aan het front: The Van Jets

De winnaars van Humo’s Rock Rally 2004 hebben zopas met Jeroen De Pessemier van The Subs hun derde full-cd opgenomen, in de studio van Philippe Zdar in Montmartre.

‘Halo’ laat een nieuw geluid horen, meer synths, minder (maar niet véél minder) gitaren. En bij een nieuw geluid hoort nieuw beeld: Humo trok naar een fotosessie met aanstormend talent Athos Burez en ging ’s anderendaags mee repeteren met The Van Jets. Om het met één van hun grote heroes te zeggen: Sound & Vision!

Dat er op ‘Halo’ minder gitaren staan, is trouwens niet de schuld van Jeroen De Pessemier: The Van Jets hebben het zelf zo gewild. ‘We hadden nog eens dezelfde plaat kunnen maken, nog meer garagerock, maar we hebben gekozen voor een uitdaging,’ aldus frontman Johannes Verschaeve.

Een uitdaging die vruchten heeft afgeworpen: ‘Halo’ is een opwindend werkstuk, dat licht geeft in het donker. Letterlijk. Een echte danceplaat is het niet, maar je kunt er verdomd goed op dansen. Beetje Bowie - of beter: Marc Bolan, mocht die bij leven en welzijn toegang hebben gehad tot zo veel elektronica en technologie.

Vandaag vindt er een fotoshoot plaats met Athos Burez, een vierentwintigjarige Gentenaar die de afgelopen twee jaar een indrukwekkende cv heeft bijeengekiekt met sessies voor onder meer Balthazar, Gabriel Rios, Amatorski, An Pierlé, Absynthe Minded, Netsky, Teddiedrum en Tom Pintens.

Afgelopen zomer mocht een reeks portretten van hem op de cover van Knack Focus, en van 13 tot 29 september loopt in de A&Gallery in Gent zijn eerste solo-expositie. Het dromerige, semi-overbelichte parallelle universum waarin Burez zijn onderwerpen neerpoot, bleek ook uiterst geschikt voor de hoes van ‘Halo’.

‘Die eerste sessie met Athos was eigenlijk voor de persfoto’s,’ zegt Michaël Verschaeve, drummer en broer van Johannes. ‘Maar we waren zo onder de indruk van het resultaat dat we er eentje voor de hoes hebben gebruikt. En daarom zijn we hier vandaag opnieuw, nog eens voor de persfoto’s.'

Het is een donderdag, net over twaalven, en we bevinden ons net buiten Antwerpen. We staan in een zogenaamde prop-winkel langs de A12 om attributen op te pikken voor de shoot. Athos heeft één en ander gereserveerd via internet: een kermisvliegtuigje in sixtiespastelkleuren, en rotsblokken.

Welke kleur die rotsblokken moeten hebben, daar is hij nog niet helemaal uit. Terwijl hij met de uitbater in een partij grijze, witte en rode exemplaren duikt voor een evenwichtige selectie, maak ik met de band – Johannes en Michaël Verschaeve, bassist Frederik Tampere en gitarist Wolfgang Vanwymeersch – een kleine middagwandeling doorheen de winkel.

Winkel, zoals in: een twee verdiepingen en vele uithoeken en alkoven tellende bazaar, die een indrukwekkende verzameling rommel herbergt. We komen een opgezette kangoeroe tegen, een piraat die veel wegheeft van de vroegere heerser over het Meli-park, wat figuren uit 'Star Wars', een kopieermachine, een lot strandstoelen, en vele dingen waarvan niet meteen duidelijk is wat ze zijn of waarvoor ze zouden moeten dienen.

‘Hoe begin je in godsnaam met een zaak als deze?’ vraagt Frederik. ‘Awel, hiermee hè.’ Johannes wijst op een vervaarlijke grizzly die met beide poten stevig op een houten plank staat vastgenageld: ‘Met de obligate beer natuurlijk.’

undefined

Bekijk: 'Here Comes The Light'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234