Terugkeer van de verloren SOHN

Ten tijde van z’n eerste plaat ‘Tremors’ mochten we nog niet weten wie achter het pseudoniem SOHN schuilging. Het betrof een Londenaar die naar Wenen was uitgeweken, meer wou label 4AD niet kwijt. Nu weten we dat die Londenaar eigenlijk Christopher Taylor heet, en dat hij intussen alweer in Los Angeles woont. Hij werd er verliefd op een wild meisje, trouwde met haar en maakte ‘Rennen’, een plaat met opvallend jubelende ritmes en swingende r&b-gezangen, maar met een aardedonkere kern.

'Schrijven voor Rihanna gaf me het gevoel dat ik in de porno-industrie zat'

HUMO Voor we ons als Nederlandstaligen iets in het hoofd halen: ‘Rennen’ is een Duitse titel.

Christopher Taylor (lacht) «Mijn excuses aan je lezers. Ik heb lang in Wenen gewoond, en Nederlands spreek ik niet. Ik wou één krachtig woord als titel, en in het Engels heeft een infinitief nu eenmaal ‘to’ voor zich staan. Met ‘Run’ alleen zou het lijken alsof ik een bevel gaf, en dat bedoelde ik niet. Het ging me om de actie van het rennen, het wégrennen zo je wil: ‘Laten we vooral maken dat we hier wegkomen!’ Zoals de schrijvers in de Weense koffiehuizen destijds, kort voor de Tweede Wereldoorlog.»

HUMO Ben je zelf ook uit Europa weggerend richting Los Angeles?

Taylor «Niet om politieke redenen. Na een tour zat ik weer in Wenen, als vrijgezel in een nieuw appartement, en ik voelde: ‘Ik moet mijn leven heropbouwen.’ Ik moest ergens anders heen, en dus trok ik naar LA. Initieel om voor anderen te schrijven en te producen, maar ik ontmoette er mijn vrouw. Voor ik het besefte, was ik verhuisd.»

HUMO ‘Hard Liquor’, de opener van de plaat, is een donkere nachtclubtrack die op een plaat van The Weeknd had gepast. Je zingt hem ook bijzonder soulvol. Zo’n nummer had nooit op ‘Tremors’ kunnen staan.

Taylor «Ik had een bluesy, rauw nummer in gedachten. Niet voor mezelf, maar voor Sam Dew, een singer-songwriter uit Chicago. Ik was van plan wat voor hem te schrijven, en ik had in die tijd een euh... goed contact met een wild meisje dat te veel uitging en te veel dronk. En ik dronk toen ook te veel. Die song werd ‘Hard Liquor’, en uiteindelijk ben ik met dat meisje getrouwd (lacht). Zes weken geleden hebben we een zoon gekregen.

»‘Hard Liquor’ staat vooraan omdat het een intentieverklaring is: ofwel stap je op deze trein, ofwel blijf je op het perron staan. De reden dat ik veel lager zing dan op ‘Tremors’ is een stuk simpeler: mijn stem is recent gezakt – ik kan er ook niet aan doen dat dat zo laat is gebeurd.»

HUMO In Los Angeles heb je ook een paar songschrijfsessies voor Rihanna meegemaakt. Is daar uiteindelijk iets van terechtgekomen?

Taylor (lachje) «Laten we zeggen dat een nummer dat ik heb geschreven op Rihanna’s ‘Anti’ is beland: ‘Desperado’. Enfin, ik heb er niet actief aan meegeschreven, maar het lijkt erg goed op ‘Waiting Game’ van Banks, en dat heb

ik wél geschreven. Ik krijg inmiddels waar ik recht op heb, maar daar is een flinke discussie aan voorafgegaan.

»Kijk, ik heb een tijd gedacht dat het een fascinerende wereld was, die hoogste regionen van de pop. Ik woon intussen twee jaar in LA, en moet concluderen dat ik te veel belang hecht aan echtheid om die wereld nog langer fascinerend te vinden. Je moet kunnen omgaan met de industrie, je moet er al je tijd in steken, you really need to hustle. Het besef kwam toen ik op een dag in een kamer zat met allemaal blanke mannen van in de veertig. Opzet: een song schrijven voor Rihanna. En die moest natuurlijk over seks gaan. Ik kon me alleen maar afvragen: ‘Wat zitten we hier nu eigenlijk te doen?’ Ineens bekroop me het gevoel dat ik in de porno-industrie zat. De dag erna heb ik me ziek gemeld. En de dag daarna ook.»

HUMO In het sterkste nummer op de plaat, ‘Conrad’, zing je: ‘I can feel it coming / Over the hillside / It’s a valley fire / And it’s coming to burn us down’. Dat gaat niet over een bosbrand, neem ik aan.

Taylor «De trigger voor die song was nochtans een echte bosbrand. Op een gegeven moment ben ik LA ontvlucht, ik moest weg van al die A&R industry shit, en toen heb ik een maand in Sonoma gebivakkeerd, het wijndistrict rond San Francisco. Ik woonde er in een soort poolhouse: mijn leven bestond uit wijn drinken, rijst eten, zwemmen en muziek maken. Op een dag was er een bosbrand tien mijl van waar ik verbleef. Het huis stond op een heuvel, dus ik kon die brand goed zien, maar omdat ik geen internet had, kon ik niet nagaan welke kant hij opging. Ik kon dus alleen maar bang naar dat vuur zitten kijken en hopen dat het niet tot bij mij zou geraken.

»Maar je voelde in die periode – september 2015 – al heel goed: we zijn het verkeerde pad ingeslagen, onze politieke leiders bedienen zich van een retoriek die drie jaar geleden ondenkbaar was. En kijk, toen kwam Farage in Engeland de boel op stelten zetten.»

HUMO Hoe kwam de uitslag van het brexitreferendum aan in LA?

Taylor «Ik heb niet kunnen stemmen, ik had al te lang niet meer in het VK gewoond – ik denk zelfs dat ik nergens meer kan stemmen. De arbeidersklasse heeft alle redenen om kwaad te zijn, maar de brexit is een potentiële ramp, ook voor Britse muzikanten.

» (Denkt na) Ik merk dat ik Engelser ben geworden door naar LA te verhuizen. In Wenen nam ik een soort Europees-Engels accent aan, ik paste me aan, maar in de VS heb ik net de neiging om mijn Britse identiteit in de verf te zetten.»

HUMO Wordt 2017 het jaar van de protestsong?

Taylor «De protestsongs worden volgens mij op dit moment geschreven, vanaf september 2017 zullen er veel verschijnen die over de wantoestanden in de wereld handelen. We hebben te lang in de ontkenningsfase verkeerd.

»Het grote probleem van mijn generatie muzikanten is: we behandelen politiek als een Facebookvriend. Alles wat we niet willen weten, negeren we, zoals we vervelende vrienden defrienden. Onze wereld is zogezegd groter geworden door sociale media: onzin, hij is net kleiner geworden. We stellen een cocon samen van gelijkgezinden en sluiten ons op in ons grote gelijk.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234