null Beeld

Tess of the D'Urbervilles

Aan de kant, Jane Austen, want de BBC heeft uw collega's ontdekt: onlangs boorden ze het werk van Elizabeth Gaskell aan voor de superbe reeks 'Cranford'; vanaf vanavond is er het 4-delige 'Tess of the D'Urbervilles', naar Thomas Hardy's roman uit 1891.

Redactie

Dertig jaar geleden verfilmde Roman Polanski het boek al eens: toen heette de Tess van dienst nog Nastassja Kinski; nu mag Gemma Arterton (onlangs nog te zien als Bondgirl in 'Quantum of Solace') de naïeve maar gedreven boerendochter Tess vertolken. Nadat haar vader ontdekt heeft dat zijn gezin wellicht verwant is met de adellijke D'Urbervilles-clan, wordt Tess uitgestuurd naar het landhuis om de familiebanden aan te halen. Het meisje mag er aan de slag als meid, maar valt ten prooi aan aristocratenzoon Alec.


David Blair (regisseur) «Doorgaans komt ons beeld van de Victoriaanse tijd overeen met Jane Austens cleane wereld van herenhuizen, bals en mutsjes met lintjes. De boeken van Thomas Hardy zitten aan het andere eind van het spectrum: hij is niet vies van verkrachting of moord. De Tess die hij creëerde is geen koekendozenheldin.»


Gemma Arterton «Het verbaasde me hoeveel Tess en ik gemeen hebben. Ze is bijvoorbeeld bijzonder emotioneel: ze handelt altijd vanuit het hart, nooit vanuit het hoofd. Bovendien komt ze uit een hechte arbeidersfamilie, net als ik: mijn vader is lasser, mijn moeder schoonmaakster. Het enige verschil: ik heb een veel beter gevoel voor humor.»


- Zij heeft dan ook weinig redenen om te lachen: ze wordt verkracht, haar baby sterft en ze verliest de liefde van haar leven. Thomas Hardy maakte er niet bepaald een vrolijke boel van.

Arterton «Over de verkrachting had ik eerst mijn twijfels: ik was niet zeker of ik die wel gespeeld zou krijgen. Toen ben ik met een paar slachtoffers gaan praten. Eén vrouw zei me: 'Wil je weten hoe het voelt? Dood en troosteloos.' Met die twee woorden in het achterhoofd heb ik de scène gespeeld.

»Het allermoeilijkste vond ik dat we niet chronologisch filmden. De ene dag deden we de intrieste slotscène; de volgende moest ik in de huid van een onschuldig 17-jarig meisje kruipen dat staat te popelen tot ze haar eerste kus krijgt. Elke keer weer moest ik me heroriënteren.»


- Hardy beweerde dat hij tijdens het schrijven verliefd was geworden op zijn hoofdpersonage.

Arterton «Begrijp ik volkomen. Ik heb zelfs gehuild toen ik het script de eerste keer doornam. Het is onmogelijk om Tess níét te bewonderen. Ze is ongelofelijk puur en heeft geen slecht botje in haar lichaam. Ook al komen er mensen op haar weg die haar leven om zeep helpen, toch houdt ze zich sterk en probeert ze altijd het juiste te doen voor haar familie, haar kind en haar grote liefde.

»Onbegrijpelijk dat sommige Victoriaanse lezers destijds geshockeerd waren: Tess was naar hun normen te open over haar seksuele gevoelens. Ze dachten: 'Pff, die sloerie krijgt haar verdiende loon.' Go figure!»


Bekijk de trailer op de website van éénGa naar de officiële website van \'Tess of the D\'Urbervilles\' voor meer informatie en videoclips

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234