null Beeld

Texas Chainsaw 3D

Daar is Leatherface weer. Rrrrrrrrrrrrrrrrr!

Erik Stockman

Als gieren blijven de Hollywoodbonzen teren op de succesjes van weleer: na ‘The Texas Chainsaw Massacre 2’ uit 1986 (de spetterende sequel), ‘The Texas Chainsaw Massacre’ uit 2003 (de lamlendige reboot) en ‘The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning’ uit 2006 (de wormige prequel) draait vanaf heden een nieuw rechtstreeks vervolg op de kettingzaagklassieker van Tobe Hooper uit 1974 in de donkere zaal. Graag hadden we die goeie ouwe Leatherface ter afwisseling eens met verschillende draaiende kettingzagen tegelijk zien jongleren, naar het voorbeeld van Mad Chad Taylor, de geweldige driekettingzagenjongleur die zijn formidabele kunstje ooit in ‘The Tonight Show’ mocht opvoeren en daarbij Jay Leno ei zo na een kin kleiner maakte. Helaas: in ‘Texas Chainsaw 3D’ loopt Leersmoel als vanouds met luid ronkende motor achter een groepje irritante jongeren aan.

Dat we in een onvervalste exploitation flick zitten, valt niet alleen af te leiden uit de vele menselijke lichamen die als opengereten runderen aan de vleeshaken bungelen, maar tevens uit de schaamteloze camerastandpunten: zo staat de camera de helft van de tijd héél strategisch op de bilnaadhoogte van de gloeiend hete hoofdactrice Alexandra Daddario. Het werkt: u had die ziekelijk wellustige tong uit ons smoelwerk moeten zien hangen! Verder hakt regisseur John ­Luessenhop (‘Takers’) met dezelfde bekende bijltjes als zijn voorgangers: de staat Texas heeft opnieuw veel weg van een hallucinante redneck-hel, de jongeren geven één voor één de laatste snik, en zoals dat hoort in een horrorprent schiet de kettingzaag nét iets vlotter in gang dan de auto van de slachtoffers. Klinkt allemaal behoorlijk, euh, afgezaagd, maar toch is deze ‘Texas Chainsaw 3D’ een stuk doeltreffender, spannender en geiniger (Leatherface die een selectie staat te maken uit een ruim assortiment zaagmachines!) dan de door ­Michael Bay geproduceerde debacles uit 2003 en 2006.

Uiteraard krijgt u een kwak bloedige gore over u heen, maar daarnaast nemen de makers geregeld uitgebreid de tijd om een beetje lekker ouderwetse nagelbijtende suspense op te bouwen, zoals wanneer die ene flik met de iPhone in de aanslag ronddoolt in de krochten waar Leatherface zich ophoudt terwijl de sheriff en de burgemeester bovengronds via FaceTime staan mee te volgen. Ah, de moderne tijden! En ook de 3D valt voor één keer nog best te pruimen: op het moment dat ­Leatherface zijn draagbare moordmachine in uw richting smijt, kunt u veiligheidshalve maar beter even het hoofd intrekken.

Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234