null Beeld

The Age of Stupid

'Waarom hebben we de klimaatverandering niet gestopt toen we de kans nog hadden?' We schrijven het jaar 2055, de gevolgen van de global warming zijn rampzalig en een man met de gelaatstrekken van Pete Postlethwaite vraagt zich af waarom men in 2008 zo stom kon zijn om niet tijdig in te grijpen. Zo begint 'The Age of Stupid', een slimme hybride-documentaire met een fictionele omkadering en voor het overige zes aangrijpende, échte verhalen die zich nú afspelen.

Redactie

De film kreeg de allergrootste première die het Guinness Book of World Records ooit optekende: via satelliet werd 'The Age of Stupid' op 15 maart 2009 doorgeseind naar 62 Britse bioscopen tegelijk. Vanavond komt-ie op vtm.

- Waarom is die omkadering met Postlethwaite eigenlijk nodig? De documentaire op zich is toch sterk genoeg?

FRANNY ARMSTRONG (regisseur) «Ik vond van niet: de boodschap kwam nog niet duidelijk genoeg over. Eerst wilden we het verhaal openen met enkele kinderen uit de toekomst, maar dat hebben we snel laten varen: niemand wil de les gespeld worden door een kind. Postlethwaite was daarna mijn eerste keus, maar ik dacht dat hij te hoog gegrepen zou zijn. Tot ik in de krant las dat hij een aanvraag had gedaan om een windturbine op zijn dak te zetten. Toen wist ik dat hij aan onze kant stond.

»Het was sowieso niet onze bedoeling om te bewijzen dat het klimaat zwaar aan het veranderen is: dat had Al Gore al gedaan met 'An Inconvenient Truth'. Volgens mij is een opsomming van harde feiten niet genoeg om mensen wérkelijk te laten inzien wat er op het spel staat. Wat je nodig hebt, zijn verhalen over échte mensen. Om die verhalen te vinden, hebben we de hele wereld afgereisd: India, Nigeria, Tuvalu, Irak, noem maar op.

»Om de financiering rond te krijgen zijn we niet naar banken of de overheid gestapt: alles komt van gewone particulieren - een paar relatief rijke mensen, maar het meeste geld komt van groepen. Moeders die de toekomst van hun kinderen veilig wilden stellen, een hockeyteam, het verzamelde bezoekersbestand van een wellnesscentrum... Onze advocaat zei dat 't het meest originele filmfinancieringsproject was dat hij ooit had gezien.

»Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen 'm gezien hebben vóór de klimaattop van Kopenhagen is afgelopen. Hopelijk inspireert het een leger sympathisanten om de top voldoende onder druk te zetten om tot échte resultaten te komen. Als dat gebeurt, stop ik voorgoed met films maken. Het is me gewoon te veel werk, en het levert me nauwelijks geld op. Nee: als Kopenhagen een succes is, ga ik voor de rest van mijn leven prei telen in Wales.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234