null Beeld

The Artist

Een hommage aan het tijdperk van de stille film, gedraaid zonder gesproken dialoog en in weliswaar zeer stijlvol zwart-wit, van de hand bovendien van een Franse regisseur met een veel te ingewikkelde naam: het leek een cultfilm die was voorbestemd voor een bestaan in muffe arthousecinema’s en bekroningen op filmfestivals in landen waarvan we niet eens wisten dat ze bestonden - Nic Balthazar heeft er ook weleens iets gewonnen.

Marc Van Springel

Maar u kent het verhaal: ‘The Artist’ werd door pers en publiek aan de borst gedrukt en begon vervolgens aan een internationale zegetocht met als hoogtepunt de recente triomf op de Oscars.

‘The Artist’ is niet het tijdloze meesterwerk dat men er hier en daar rechts van probeert te maken, en evenmin een visueel mirakel dat op glorieuze wijze de cinema opnieuw uitvindt, maar wel een met veel liefde gemaakt eerbetoon aan stillefilmlegenden als F.W. Murnau, Erich von Stroheim en Fritz Lang, pioniers met wier werk regisseur Michel Hazanavicius duidelijk meer dan een beetje vertrouwd is.

‘The Artist’ is volgens hem ook geen parodie op de stomme film, maar simpelweg een nieuwe film in het genre, zeventig jaar nadat het van de schermen is verdwenen. En hoe kon hij passender zijn grote liefde voor de stille film betuigen dan met een verhaal over het einde ervan? We maken kennis met George Valentin (Jean Dujardin), een Hollywoodheld in oude stijl die op het toppunt van zijn carrière verkeert, maar de fout begaat koppig te blijven vasthouden aan het stille genre wanneer de gesproken film zijn intrede doet.

Omarmt het nieuwe format wél enthousiast: Peppy Miller (Bérénice Bejo), een starlet die na een toevallige ontmoeting voor Valentins charmes is bezweken en het, terwijl Georges uit de gratie van het publiek valt, in geen tijd tot een heuse ster schopt.

Het gevaar bij dit soort curiosa is dat de verveling dreigt toe te slaan zodra de nieuwigheid is uitgewerkt, maar het enthousiasme van de twee hoofdacteurs, de vele visuele vondsten, de talloze cinefiele verwijzingen en - niet te vergeten - de levendige, door een Belgisch orkest ingespeelde (!) score houden ‘The Artist’ tot de finale boeiend.

Zij het ook maar nét. Op het einde begonnen wij eerlijk gezegd toch wel een klein beetje te snakken naar een streepje dialoog. En wat kleur. En – het was weer sterker dan onszelf – een paar CGI-ruimtetuigen die de boel aan frutsels knallen. Maar let u vooral niet op ons!

Extra’s: Bloopers, een paar minuten sfeerbeelden van de set en interviews met Bejo en Hazanavicius: toch wel wat magertjes voor één van de meest besproken films van de voorbije jaren.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234