null Beeld

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Zijn binnenkort weer uitbreidende gezin zal er ongetwijfeld geen boterhammetje minder om moeten eten, maar het zal meneer Jolie toch wel een klein beetje pijn hebben gedaan dat het mee door hemzelve geproduceerde 'The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford' wereldwijd spectaculair is geflopt.

Marc Van Springel

In Amerika bracht de film (kostprijs 30 miljoen dollar; uitgaven voor marketing niet inbegrepen) zelfs een wel héél magere vier miljoen dollar op (ter vergelijking: 'Mr. & Mrs. Smith' haalde in de V.S. een kleine 200 miljoen dollar binnen). Brad Pitt heeft het dan ook wel enigszins zelf gezocht: 'The assassination...' (probeer bijvoorbeeld al eens te titel te onthouden, én hem vervolgens zonder brokken uit je bek te krijgen) gaat weliswaar over één van de meest beruchte en geliefde helden uit de Amerikaanse Far West-mythologie, maar een gewone western is het allesbehalve. De gebruikelijke taferelen in saloons en bordelen zijn niet te bespeuren, actiescènes zitten er nauwelijks in en het enige vuurgevecht in de film is een totaal glamourloze, bijna gênant onhandige bedoening, waarbij vooral spectaculair mis wordt geschoten en één held laf uit het raam springt en zijn poot verstuikt. En geweldig veel spanning zit er, onder andere door de titel, ook al niet in. Daar is het de Australische regisseur Andrew Dominik, die zich op het gelijknamige boek van Ron Hansen baseerde, dan ook niet om te doen: hij is meer geïnteresseerd in de mensen achter mythe en vooral in de bizarre verhouding tussen de legendarische outlaw en zijn latere moordenaar. De twee protagonisten ontmoeten elkaar in 1881, wanneer de bende van James eigenlijk al niet meer bestaat (de meeste leden zijn opgepakt na een faliekant afgelopen overval) en hij met zijn broer nog één trein wil beroven. Robert Ford (knappe vertolking van Casey Affleck in zijn eerste echt grote rol) is de negentienjarige rookie die stijf staat van bewondering voor de outlaw en alleen maar bij de bende wil horen om zo dicht mogelijk bij zijn idool te kunnen zijn. Jesse James (een imposante Pitt) is de mentaal en fysiek vroegtijdig opgebrande misdaadlegende die weet dat hij een vogel voor de kat is en in de makkelijk te manipuleren Ford een mogelijkheid ziet om zijn lot in eigen handen te nemen. Behalve een episch trage - Dominiks film duurt ruim tweeënhalf uur, en in de originele cut zelfs bijna vier uur - registratie van het subtiele psychologische spel tussen de twee mannen is deze traag in de bloedbanen op te nemen, wat aan de films van Terrence Malick herinnerende brok visuele poëzie namelijk ook een bespiegeling over idolatrie, mythevorming en de onstilbare celebrityhonger van media en publiek - thema's die Pitt ongetwijfeld zullen hebben aangesproken. Let ook op de cameo van (een hier wel zorgwekkend naadloos in de omgeving passende) Nick Cave als een busker in een bar.


Extra's:

director's cut

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234