null Beeld

The BFG

Alle kinderbaksels daarheen.

Erik Stockman

Toen ons indertijd het nieuws ter ore kwam dat Steven Spielberg ‘De GVR’ zou verfilmen, voelden wij een bloedvaten verwijdende vreugde. Niemand leek immers beter geschikt om de geliefde klassieker van Roald Dahl te verfilmen dan ome Steven, de enige film-regisseur ter wereld wiens cinematografische talent even fel schittert als de gloor van zijn eeuwige kinderziel.

En het eerste kwartier is ook echt goed: de maansikkel die mysterieuze lichtfiguren werpt in de donkere gangen van het Londense weeshuis; de onheilspellend opbollende gordijnen in de slaapzaal; de Grote Vriendelijke Reus die het 8-jarige weesmeisje Sophie midden in de nacht komt schaken; de snelle ren van de reus op de twinkelende muziek van John Williams... Dit is de Spielberg waar we zoveel van houden: de Spielberg die ons laat zien dat daarbuiten, vlak achter het raam, veel magische dingen kunnen gebeuren, zoals reuzen die jou in een toegeknoopt deken meenemen naar Reuzenland.

Toch – botskriebels! – is ‘The BFG’ geen Spielberg grand cru: in de rest van het verhaal ontbreken zowel de magic touch als de grote emotionele inblazing van zijn beste werken. Waar voor Roald Dahl woorden volstonden, is Spielberg aangewezen op digitale effecten, en daar wringt de reuzenschoen. Mark Rylance, de schitterende revelatie uit ‘Bridge of Spies’, zet met behulp van de meest geavanceerde motion capture-technologie een vertederende Grote Vriendelijke Reus neer, maar wie goed kijkt, zal zien dat de contouren van de reus een ietsepietsie onecht lijken, en dat er iets schort aan zijn motoriek.

undefined

Ons komt het voor dat Spielberg, een kind van de cinema van de jaren 70 en dus geen digital native, worstelt met de moderne technologie: de cineast wist uit het rubberen lijfje van E.T. in ieder geval meer magie te puren dan uit de digitale gietvormen van ‘The BFG’. De pen blijkt vooralsnog machtiger dan de pixel, maar daar zullen de kleine mensbaksels onder u zich wellicht niet aan storen: zij zullen een mooi, simpel, ontwapenend en volstrekt onschadelijk familiefantasietje zien vol snoskommers, droombokalen, en koninginnen die vrolijk flitspoppers laten vliegen. Op naar Reuzenland!

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234