The Bourne Ultimatum

Als we Matt Damon mogen geloven (en dat doen we eigenlijk maar half) is dit derde deel van de 'Bourne'-cyclus meteen ook het laatste, en dat zouden wij behalve verstandig tegelijk ook zeer jammer vinden.

De 'Bourne'-reeks is namelijk bijna op kousenvoeten uitgegroeid tot veruit de beste en opwindendste actiefranchise van het voorbije decennium, het ijkpunt voor alle toekomstige films in het genre (je mag er niet aan denken hoeveel nagels pakweg Tony Scott al heeft weggevreten) én het bewijs dat een hitech, in een verschroeiend hoog tempo over drie continenten doorrazende blockbuster niet per se een aanslag hoeft te zijn op je trommelvliezen en je intelligentie.

Veel heeft natuurlijk te maken met het hoofdpersonage: géén droge Martini sippende halve dandy of altijd net van de kapper komende en zelden of nooit op een zweetdruppel te betrappen superhero, maar een met enige diepgang gezegende antiheld die in zijn bijna wanhopige zoektocht naar zijn identiteit en zijn verleden een tragisch randje krijgt. Een rol ook waarin Damon - wie had gedacht dat de eeuwige melkmuil ooit zo overtuigend een CIA-moordmachine zou vertolken? - spectaculair is gegroeid.

Even bizar én efficiënt is de aanwezigheid van Paul Greengrass, een Britse regisseur die naam maakte met keiharde, politiek geladen drama's als 'Bloody Sunday' en 'United 93' en zich met de 'Bourne'-films, wellicht ook een beetje tot zijn eigen verbazing, als één van de beste actieregisseurs van het moment profileert. Een filmmaker bovendien die zijn spektakelscènes liefst op locatie draait, met écht stunt- en vliegwerk en een absoluut minimum aan digitale bijkleurderij. Het draagt, samen met het jakkerende handcamerawerk en de voor epileptici niet ongevaarlijke, net niet stroboscopische montage bij tot een polsslagverhogende, realistische sfeer die je onweerstaanbaar de actie inzuigt en de adembenemende achtervolgingsscènes in Tangiers, Londen en New York nog opwindender maakt. De sequentie in een krioelend Waterloo Station is nu al een klassieker. Dat de plot niet zoveel om het lijf heeft en de ontknoping - bij dit soort films onvermijdelijk - een lichtjes ontgoochelend verplicht nummer is, neem je er graag bij.

Extra's ***1/2: Een goeie commentaartrack van (hoorbaar een verstandige mens) Greengrass, enkele ter wille van het tempo weggelaten scènes, een goeie making of en features over onder meer Damons rij- en gevechtstraining en de op locatie gefilmde actiescènes in New York, Londen en Marokko. Ook de moeite: de vanuit één van de auto's bekeken car chase door New York.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234