null Beeld

The Cabin in the Woods

Vijf losbollige Amerikaanse universiteitsstudenten stappen in een camper en zetten koers naar een geïsoleerd buitenhuisje in de bossen - een bestemming die niet op de gps staat en waar hun mobieltjes geen signalen vangen.

Ja, we weten het: de set-up van de horrorprent ‘The Cabin in the Woods’ klinkt nog afgezaagder dan de chirurgisch verwijderde voet van een leprapatiënt en nog gerecycleerder dan de koopwaar van een kringloopwinkel. Maar wacht!

Zodra de titel in bloedrode letters van het doek knalt – na een wel héél rare dialoog en op een moment dat je het totaal niet verwacht – is het alsof de makers de verwachtingen en de vooroordelen doelbewust in je gezicht laten ontploffen, en meteen voel je tot in het diepste puntje van je ruggenmerg: deze film heeft iets bijzonders in petto; hier staat iets gewéldigs te gebeuren.

Wat die vijf arme jongeren níét weten, maar wij dus wel, is dat ze via een bos hightechmicrofoons en televisieschermen worden afgeluisterd en gadegeslagen door twee in witte hemden gestoken figuren – vertolkt door Bradley Whitford en de heerlijke Richard Jenkins - die er met behulp van allerhande controlepanelen voor zorgen dat er in de geheimzinnige blokhut voortdurend allerlei deuren dichtvallen en geheimzinnige kelderluiken openklappen.

De makers leggen er intussen ook héél dik op dat de vijf jongeren precies beantwoorden aan de archetypische personages van de slasherfilm - de atleet, de slet, de maagd, de brave zwarte student en de grappige sidekick.

En terwijl de grijns op je gezicht alsmaar breder wordt, begin je te beseffen dat je niet naar de zoveelste horrorprent, maar naar een geweldige tongue in cheeck-pastiche zit te kijken: net zoals ‘Scream’ indertijd openlijk met de conventies van het slashergenre speelde, zo zit ‘The Cabin in the Woods’ met een verhoogd bewustzijn te knipogen naar ‘The Evil Dead’, de zombieflicks van George A. Romero, ‘Hellraiser’, het genre van de J-horror, en het spookachtige werk van horrorschrijver H.P. Lovecraft.

En dat knipogen is nog maar het begín van de hele ‘Cabin in the Woods’-experience – en verder doen we er het zwijgen toe, het komt per slot van rekening ú toe om deze parel te ontdekken. Alleen dit nog: nét wanneer je denkt dat je het opzet van de film doorhebt, nét wanneer je denkt dat je de spelregels hebt begrepen, beginnen de makers met immens veel plezier een nieuwe laag van het horrorgenre af te pellen, staat je een reeks nieuwe verrassingen te wachten, en word je nóg een niveau dieper meegezogen – zalig!

Alles bij mekaar schenkt ‘The Cabin in the Woods’ je het soort gemaximaliseerde, dubbeldeluxe, supreme filmgenot dat je ook terugvindt in de films van Tarantino: op het eerste level zit je gewoon mee te leven met de personages en te smullen van de spitsvondigheid van de plot, maar daarnaast is het ook genieten geblazen van de immense filmvreugde van de makers, en van hun voelbare liefde voor Vrouwe Cinema.

Wie die makers zijn? Wel, ‘The Cabin in the Woods’ komt uit de koker van Drew Goddard en Joss Whedon: de eerste is de producent van de series ‘Lost’ en ‘Alias’ en de scenarist van ‘Cloverfield’, en de tweede is het brein achter ‘Buffy the Vampire Slayer’ en de superheldentopper ‘The Avengers’.

Het geweldige is dat de twee heren zich niet tevreden stellen met één of twee goeie vondsten – zoals het gros van de cineasten - maar dóórdenken en dóórdoen – tot je alleen nog maar zin hebt om recht te veren, de handen als in een Mexican wave in de lucht te smijten en met duizend handen tegelijk te applaudisseren voor hun creativiteit.

Ja, beste vrienden en vriendinnen, ‘The Cabin in the Woods’ is een onvergetelijke rollercoasterrit, een onversneden instanthorrorklassieker, en bovenal: een feest.

Trouwens: een prent die het aandurft om - op precíes het juiste moment! - het heerlijke ‘Roll With the Changes’ van REO Speedwagon uit de luidsprekers te laten knallen, móét wel cool en fantastisch zijn. Are you ready to roll with the changes?

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234