null Beeld

The Constant Gardener

In 2002 filmde de Braziliaanse regisseur Fernando Meirelles zich het collectieve geheugen in met 'Cidade De Deus', een wervelende, in de sloppenwijken van Rio gesitueerde gangsterfilm die makkelijk naast het beste werk van Scorsese kan staan. Meirell...

Erik Stockman

In 2002 filmde de Braziliaanse regisseur Fernando Meirelles zich het collectieve geheugen in met 'Cidade De Deus', een wervelende, in de sloppenwijken van Rio gesitueerde gangsterfilm die makkelijk naast het beste werk van Scorsese kan staan. Meirelles liet zich vervolgens door een legertje Britse en Amerikaanse geldschieters overtuigen om de regie te voeren van 'The Constant Gardener', de verfilming van een roman van John Le Carré, maar dat wil níet zeggen dat de Braziliaan een knieval voor de westerse showbiz heeft gemaakt: Meirelles is zichzelf helemaal trouw gebleven en bewijst met brille dat 'Cidade De Deus' géén toevalstreffer was. Ralph Fiennes is Justin Quayle, een ietwat gedesillusioneerde, in Kenia gestationeerde diplomaat die zich liever met zijn siertuintje dan met politiek bezighoudt en niet in de gaten heeft dat zijn jongere vrouw Tessa, een doortastende activiste (Rachel Weisz), bewijzen aan het verzamelen is tegen een schimmig farmaceutisch bedrijf. Pas wanneer Tessa dood langs de weg wordt teruggevonden, legt de diplomaat zijn gietertje terzijde en neemt hij zich voor de kruistocht van zijn echtgenote verder te zetten. 'The Constant Gardener' nagelt de westerse geneesmiddelenindustrie aan de schandpaal met dezelfde zielskracht waarmee de schitterende docu 'Darwin's Nightmare' de wapenhandel rond het Victoriameer aan de kaak stelde, maar ook de tragische liefdesgeschiedenis van de twee hoofdfiguren dreunt door tot in de hartvliezen. Eerdere pogingen om suspense, love story en Afrikaanse landschappen met mekaar te verzoenen leverden alleen maar melige mooieplaatjescinema op ('The Interpreter', 'Beyond Borders'), maar Meirelles weet alle ingrediënten feilloos te vermengen tot een waarachtige brok cinema. Op het eind weet je niet waarvan je het meest onder de indruk moet zijn: de puike vertolkingen van Ralph Fiennes en Rachel Weisz, het kinetische vakmanschap van Meirelles, of van de grenzeloze hebzucht van de farmaceutische multinationals, die de Afrikaanse sloppenbewoners degraderen tot proefkonijnen en daarbij te werk gaan met de kilheid van een drugskartel. Beresterke cinema.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234