The Counselor

De nieuwe van Ridley Scott: somber, maar onvergetelijk.

Ridley Scott die een scenario van Cormac McCarthy verfilmt met Michael Fassbender, Javier Bardem en Brad Pitt in de hoofdrollen: de kernfusie van talent die achter ‘The Counselor’ zit, bevat genoeg thermonucleaire energie om de muren van Kinepolis finaal uiteen te blazen. Een snelle waarschuwing evenwel: ‘The Counselor’ is geen opwindende, snelle, entertainende najaarsblockbuster – wat u misschien zou verwachten met al die klinkende namen op de generiek – maar een opvallend grimmig, meditatief, door een verstikkend gevoel van dreiging voortgestuwd en meer op dialogen dan op actie drijvend noodlotsdrama.

Niet vergeten dat het verhaal uit de koker komt van de geniale schrijver van ‘No Country for Old Men’, ‘The Road’ en ‘Blood Meridian’! In de Verenigde Staten moesten ze van de weeromstuit niet van ‘The Counselor’ weten: geen hond ging kijken en de meeste critici zagen hun kans schoon om McCarthy eens lekker tegen de schandpaal te nagelen (‘Blijf liever bij je boeken, kerel’).

En ergens begrijpen we het onbehagen van het Amerikaanse publiek wel: de hoofdpersoon (Fassbender), een raadselachtige advocaat wiens naam we nooit te horen krijgen, is namelijk geen conventionele actiefiguur die af en toe met een hamer zwaait, maar een krachteloze antiheld die de gruwelijke gebeurtenissen twee uur lang vol afgrijzen ondergaat.

Tegen het advies van zijn kompanen Reiner (Bardem) en Westray (Pitt) in, stapt de counselor in een drugsdeal die een slordige twintig miljoen dollar zou moeten opbrengen. Uiteraard loopt er tijdens het transport van het goedje van Mexico naar de States één en ander goed fout, en de rest van het verhaal kan hij slechts machteloos toekijken hoe de razende Mexicaanse drugskartels het net steeds strakker rond hem aanspannen.

Het tempo van ‘The Counselor’ ligt naar Hollywoodnormen opvallend laag – al zorgen één of twee briljant in beeld gebrachte shoot-outs voor een fikse adrenalineopstoot – maar zo is het net goed: precies doordat McCarthy de raderen van de plot zo traag en grondig laat rondwentelen, voel je des te beter hoe de tandwielen zich steeds dieper onder je huid begraven en je vlees langzaam uiteen beginnen te scheuren – en net als de counselor kunt u geen kant uit.

En toch valt er uit ‘The Counselor’ ook een zeker campy genot te halen: zo doet de met een gouden tand uitgeruste Cameron Diaz iets onvergetelijks met – of liever gezegd: óp – de voorruit van een gele Ferrari, en op het moment dat Bardem tot in het kleinste bloedige detail aan de counselor zit uit te leggen wat een bollito zoal met een mens kan doen, wéét je gewoon dat één van de hoofdpersonages vroeg of laat met dat sinistere mechanische wurgapparaat kennis zal maken – de vraag is alleen wie.

Ook in de machtige dialogen is de briljante schrijvershand van McCarthy duidelijk voelbaar (‘Weet je waarom vrouwen worden aangetrokken door mannen met morele dilemma’s? Omdat ze zelf geen moreel besef hebben’), maar het is dus vooral die terneerdrukkende, bevreemdende atmosfeer die onder het vel blijft hangen.

Ridley Scott kreeg halverwege de opnamen te horen dat zijn broer Tony, aan wie ‘The Counselor’ is opgedragen, zelfmoord had gepleegd door van de Vincent Thomas Bridge in Los Angeles te springen: is het ook daarom dat ‘The Counselor’ in zoveel donkerte baadt, in zoveel doem en uitzichtloosheid? Nee, veel fun heeft ‘The Counselor’ niet in de aanbieding, en toch kunnen we haast niet wachten om hem opnieuw te zien. Wat een vreemde, fascinerende prent.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234