null Beeld

The Cure - Bestival Live 2011

Net nu livemuziek officieel het nieuwe roken is geworden – in het vizier van gevat door schietgrage overheid – brengt The Cure een dubbelaar uit die opvallend netjes aan alle veiligheidsvoorschriften lijkt te voldoen.

De klank van ‘Bestival Live 2011’, hun eerste officiële liveplaat sinds ‘Show’ en ‘Paris’ (beiden uit 1993), heeft namelijk iets akelig perfects meegekregen. Een poco klinisch – alsof een studio-airbrusher van dienst zich, behalve op de valse noten, ook iets te enthousiast op de onderhuidse dreiging van de muziek heeft gestort.

Voor we schandelijk verdwalen in detailkritiek: de passage van The Cure op Bestival, Isle of Wight van afgelopen september wordt door ooggetuigen omschreven als ‘één van hun beste concerten van het voorbije decennium’, voor zover ze al niet te flabbergasted waren om zich speciaal daarvoor op het internet te begeven.

En het moet gezegd: alleen al op basis van ‘Open’, ‘In Between Days’ en ‘End’ zijn we niet geneigd hen daar al te luidkeels in tegen te spreken.

Bovendien: wat ‘Bestival’ enigszins aan diepte mist (de fanboy op de OHM-redactie blijft maar herhalen dat men de PA van hun ‘Prayer Tour’, meer dan twintig jaar geleden, nooit in een magazijn had mogen stockeren) maken de twee schijfjes goed met een bijna encyclopedische volledigheid.

Ze bevatten véél meer hits dan hun, euh, ‘Greatest Hits’, en vullen die mooi aan met persoonlijke hoogtepunten (‘Push’, ‘A Night Like This’, ‘One Hundred Years’), de eerste opvoering van ‘The Caterpillar’ sinds ’91 (en nog een uitstekende ook), en een beklijvend slotkwartier vol met met Robert Smiths nachtmerrieklassiekers van eind jaren zeventig: ‘Jumping Someone Else’s Train’, ’10: 15 Saturday Night’ en het wat faggy hertitelde ‘Killing Another’ (was ooit: 'Killing an Arab').

Het is, door die alomvattendheid, ook de duidelijkste op plaat gevatte showcase van Smiths alle kanten uitschietende songschrijverstalent sinds lang: tweeëndertig tracks aan één stuk. En een easy fix voor wie nog kerstcadeaus zoekt en vorig jaar gemerkt heeft dat de Bongo-bons vooral moesten dienen om het haardvuur gaande te houden.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234