null Beeld

The Danish Girl

Draak queen.

2015 was voor de Amerikaanse lgbt-gemeenschap een jaar voor de annalen: op 26 juni besliste het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten namelijk dat homoseksuelen in heel het land het recht hadden om te trouwen. Hiep-hiep-hiep! En ook in de darkrooms van de cinema zijn het holebihoogdagen: in het magnifieke ‘Carol’ laten Cate Blanchett en Rooney Mara hun liefde door geen enkele bekrompen tijdgeest in de weg staan, en in ‘The Danish Girl’ volgen we de lotgevallen van de Deense landschapsschilder Einar Wegener (Eddie Redmayne), de eerste in een mannenlijf geboren deerne uit de geschiedenis die zich liet ombouwen tot vrouw. Goed dat de filmindustrie nog eens aandacht besteedt aan de transgenderproblematiek, maar in het geval van ‘The Danish Girl’ is het resultaat – toch wat ons betreft – rampzalig.

De onwaarschijnlijke moed die de echte Einar aan de dag legde, eerst om zich te outen als vrouw en vervolgens om effectief onder het mes te gaan – hij riskeerde zijn leven want anno 1926 waren geslachtsoperaties nog pionierswerk – staat immers in scherp contrast met de oerconventionele stijfdeftigheid van de film die Tom Hooper (‘The King’s Speech’, ‘Les Misérables’) over zijn leven heeft gemaakt. ‘The Danish Girl’ is als één van die academische melodrama’s die van de eerste tot de laatste minuut zijn ingesmeerd met Oscarvaseline: de personages stappen rond in decors die zo prenterig ogen dat ze bijna verstikkend zijn (grappige locatielapsus: de machtige Brusselse Sint-Hubertusgalerij, waar we de acteurs op een bepaald moment zien rondslenteren, blijkt ineens in Parijs te liggen), de muziek van Alexandre Desplat likt ongegeneerd de hartsnaren (hoor de piano aanzwellen wanneer Einar zijn vingers in een opperste staat van vervoering langs de naad van een jurk laat glijden), en Eddie Redmayne staat zijn tekst met zoveel theatrale bombast te declameren dat het wel lijkt alsof hij het podium van de Oscaruitreiking al onder zijn voeten voelt. In sommige scènes wordt Redmaynes vertolking zelfs zo maniëristisch dat het kluchtig wordt: wanneer een Oostenrijkse arts Einar het (voor hem) goede nieuws meedeelt dat het perfect mogelijk is om z’n boterbuks chirurgisch te laten verwijderen, horen we hem, in een reactieshot dat we alleen maar als hilarisch kunnen omschrijven, van puur genot een orgiastisch zuchtje slaken – alsof hij op hetzelfde moment ergens in zijn partes posteriores de snorharen van een verborgen hamster voelt kietelen. Ach, we zitten hier nu wel een beetje te grinniken om Redmayne (werkelijk: als er een Oscar zou bestaan voor Best Pulserende Mondhoeken of een Gouden Palm voor Beste Verwijfde Gebaartjes, dan is Redmayne de dubbele winnaar), maar eigenlijk is het tragisch. Want afgaande op de vertolking van Redmayne zou een mens kunnen concluderen dat transgenders geen normale mensen zijn, maar curiositeiten. En kijk, daar hebben we Matthias Schoenaerts in de rol van Hans Axgil, een oude vriend die, gezien zijn euforische gelaatsuitdrukking, wel héél goede herinneringen bewaart aan de kus die hij ooit met Einar deelde. Hopelijk verliest Schoenaerts in de toekomst niet al te veel tijd meer met dit soort overbodige bijrollen. Wel verfrissend: Alicia Vikander als Gerda Wegener. Deze onverbiddellijke Zweedse schoonheid – goed op weg om Jennifer Lawrence van de troon te stoten als onze favoriete actrice – is eigenlijk de enige die met haar bruisende verschijning de dufheid van ‘The Danish Girl’ weet te doorbreken. Die ene ster boven deze recensie is voor jou en voor geen ander, Alicia. Snelle slotgedachte: wordt het geen tijd voor een film die laat zien dat het ook gewoon fun kan zijn om holebi te zijn? Na de loden ernst van ‘Carol’ – hoe subliem die film ook is – en ‘The Danish Girl’ beginnen wij hier in ieder geval te snákken naar de pretentieloze handtassenvrolijkheid, de verwijfde gilletjes en de met roze pluimen getooide dragqueens van de legendarische travestietenklucht ‘La cage aux folles’. Hier met die jarretellen!


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234