null Beeld

The Death of Mr. Lazarescu

Afgelopen week zijn ons twee glorieuze bioscoopmomenten te beurt gevallen: het hostesje van de UGC De Brouckère schonk ons, ondanks de terneerdrukkende hitte, haar meest frisse glimlach - o wat zouden wij graag onze ventilator met haar delen! - en de langverwachte nieuwe film van Michael Mann, het door verblindende designerpakken, coole zonnebrillen en machtige shoot-outs aangedreven 'Miami Vice' bleek een dijk van een thriller te zijn.

Erik Stockman

De film komt pas over twee weken uit, maar u mag uw roze mocassins nu al klaarleggen! Voor het overige valt er in deze zomerse tijden slechts weinig te beleven in de bioscoopzalen. 'Superman Returns' - die moesten we nog inhalen - vonden we een zielloze, onder een erg dunne plot, zwakke speciale effecten en nog zwakkere vertolkingen - wil iemand Brandon Routh terug naar de etalagepopfabriek dragen? - kreunende film die op geen enkel moment van de grond komt.

undefined

De enige nieuwe film die ons in een staat van ontroering wist te brengen, is 'The Death of Mr. Lazarescu', een erg aangrijpende en zeer actuele Roemeense prent over oude mensen en ijdele dokters, over ziekte en dood, verval en bederf. Toegegeven, dit klinkt niet bepaald aanlokkelijk, maar 'The Death of Mr. Lazarescu' is tenminste een film die aan de ribben blijft plakken.

Het drama gaat van start met een alledaags voorval: meneer Lazarescu, een bejaarde man - hij zou uw buurman kunnen zijn, of uw vader, of u zélf - die op zijn eentje in een grauw flatje in Boekarest woont, krijgt last van barstende hoofdpijn. Na lang wachten - intussen braakt hij zichzelf onder - arriveert een ambulance: het begin van een lange, tragische, nachtelijke trip langs overvolle ziekenhuizen en ijskoude artsen die niets te maken willen hebben met een ijlende, naar wodka, pis en braaksel stinkende ouwe vent. Tja, het gaat hier niet aan toe zoals in 'E.R.' of 'Spoed', waarin de dokters en de verplegers met de patiënten door de ziekenhuisgangen racen met de defibrilleerapparaten en het infuus in de hand. Neen, op één meevoelende vrouw na schenkt het ziekenhuispersoneel liever geen aandacht aan de stervende oude man (een dokter: 'Rijd hem rond tot hij in coma valt, en kom dan eens terug'). En terwijl Lazarescu onherroepelijk wegkwijnt, voel je je zélf héél erg stil worden, - alsof je zelf aan een infuus ligt waardoor alle droefheid en ellende van de wereld in je aderen wordt gepompt.

Regisseur Cristi - what's in a name - Puiu brengt de langzame verkwijning van meneer Lazarescu stoïcijns, zakelijk, en in real time in beeld - als een objectieve waarnemer die vanop afstand de doodskrampen van een gewond dier registreert. Maar die afstandelijke manier van filmen verhindert niet dat 'The Death of Mr. Lazarescu' zichzelf langzaam overstijgt, en van een sociaal-realistisch document openbloeit tot een kafkaiaanse allegorie op het leven zoals het helaas is. In tegenstelling tot zijn naamgenoot Lazarus, die vrolijk uit zijn tombe opstond en een frisse pint ging pakken, wordt Lazarescu niet meer wakker; en wij, de machteloze toeschouwers, blijven achter: geschokt, kwaad, verweesd, ontroerd. U merkt het, dit is géén luchtig high school-komedietje. 'The Death of Mr. Lazarescu' heeft het voorbije jaar de filmprijzen wél op mekaar gestapeld. We zeggen het er maar even bij.

PS: Terwijl de multiplexen worden ingepalmd door slaapverwekkende supermannen, grimlachende Mona Lisa's en dolgedraaide piraten laat 'The Death of Mr. Lazarescu' zich - zoals dat nu eenmaal gaat met kwaliteitsfilms - voorlopig slechts in één zaaltje bekijken: de Arenberg in Brussel. De film zal later ook te zien zijn in Gent en Antwerpen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234