The Departed

Het is bijna middernacht. Je haast je door het schijnsel van de avondlampen naar huis. Ineens grijpt iemand je hardhandig vast. Je tracht je los te rukken, maar de belager wil niet lossen; hij staat overduidelijk stijf van de drugs. En terwijl je hart in overdrive gaat, vraag je je in een flits van een seconde af: wat ga ik hier tussen mijn ribben krijgen? Een boksbeugel, een mes, of een lange vuile naald?

Het overkwam ons vorige week op de Brouckère: ja, in de straten van Brussel valt altijd wat te beleven! Wij zijn uiteindelijk zonder kleerscheuren thuisgeraakt (de man bleek een misnoegde fan te zijn van 'Windkracht 10: Koksijde Rescue') maar de shock dreunt nog altijd een beetje na. Diezelfde soort dreiging, dat onbehaaglijke gevoel dat achter iedereen die je op straat kruist een agressor kan schuilgaan, die gruwelijke het-kan-hier-ieder-moment-met-ons-gedaan-zijn-sensatie, díe emoties komen je tegen duizend hartkloppingen per minuut tegemoet tijdens het bekijken van 'The Departed', een duivelse trip naar de diepste krochten van de paranoia, met als gids van dienst: Martin Scorsese.

Leonardo DiCaprio is Billy Costigan, een getroubleerde undercoverflik die in de gangsterbende van Frank Costello (Jack Nicholson) infiltreert, en Matt Damon is Colin Sullivan, een door Costello gerekruteerde mol die een speciale politie-eenheid leidt: twee op de rand van de paranoia levende mannen - in sommige shots lijken ze zelfs op mekaar! - die allebei moeten omgaan met het verschrikkelijke besef dat ze ieder moment bij het nekvel kunnen worden gegrepen en de loop van een revolver tegen hun voorhoofd kunnen voelen. En zoals dat gaat in goeie Griekse drama's, worden ze allebei nog eens verliefd op dezelfde vrouw ook!

Hoewel scenarist William Monahan de ingenieuze plot van de Hongkong-hit 'Infernal Affairs' uit 2002 netjes heeft behouden - de clou is dat Costigan en Sullivan mekaar moeten opsporen! - is deze remake een stuk intenser dan het origineel. En dat is vooral de verdienste van de acteurs, die van 'The Departed' een feest van magistrale vertolkingen maken: Matt Damon, Mark Wahlberg (Yes!), Martin Sheen (Yeah!), Alec Baldwin (Right on!), Ray Winstone (Hoera!) en natuurlijk Nicholson als de meedogenloze, met een gigantische voorbinddildo rondsluipende en verpletterde insecten van zijn handpalm likkende onderwereldkoning Costello zijn allemaal fantastisch, maar wat ons betreft is de grootste ovatie voor DiCaprio, die als de overkokende Costigan een De Niro-achtig voltage haalt. Alsof hij voelde dat hij deze keer vooral zijn cast moest laten schitteren, is Scorsese zélf op het eerste gezicht op de rem gaan staan: zo ontbreken de wervelende camerabewegingen, de snelvuurmontage en de opwindende swing van 'Goodfellas' en 'Casino' (hoewel: zodra de tonen van 'Gimme Shelter' weerklinken weet je wel wie in de regiestoel zat). Toch voel je de hand van de Meester: zo groeit de spannende achtervolging in de steegjes van Boston - Die rookgordijnen! Die expressionistische schaduwen! - uit tot een adembenemende ode aan de film noir van de jaren dertig en veertig. De cineast heeft door de kieren van het verhaal ook zijn geliefkoosde motieven en gevoeligheden naar binnen weten te smokkelen: zowel Costigan als Sullivan worstelen met schuldgevoelens, voeren een gevaarlijke krijgsdans uit op het scheermesdunne koord tussen Goed en Kwaad, en vallen ten prooi aan een verschroeiend moreel onbehagen dat ook op jóu afstraalt: voor wie moet je in godsnaam supporteren, voor de klabak, of voor de crimineel?

In de wereld van 'The Departed', schijnt Scorsese te willen zeggen, en bij uitbreiding ook in de hele post-9/11-wereld, is iedereen vogelvrij. Of, om maar eens een zinnetje uit Scorseses favoriete film noir 'Detour' aan te halen: waarheen je ook probeert te vluchten, vroeg of laat steekt het Noodlot zijn been uit om je te doen struikelen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234