null Beeld

The Dirty Dozen Brass Band - What's Going on

Every cloud has a silver lining, en het kleine beetje goeds dat de donkere orkaanwolken van Katrina voortgebracht hebben, vindt men in de platenzaak. Enkele maanden na haar verwoestende doortocht lag daar 'Our New Orleans 2005, a Benefit Album' te blinken, en nu vindt u er 'What's Going on' van The Dirty Dozen Brass Band.

Christophe Verbiest

Sinds ze zeven jaar geleden Marvin Gayes 'Inner City Blues (Makes Me Wanna Holler)' opnamen voor hun 'Buck Jump', liepen de leden van New Orleans' koperen trots rond met het vermetele plan de volledige 'What's Going on' te coveren, en na Katrina beslisten ze dat plan ook uit te voeren. Voor de jongere lezers: op 'What's Going on' (zónder vraagteken), één van de indrukwekkendste soulplaten aller tijden, bekeek Gaye het Amerika van begin jaren 70 door de ogen van een soldaat die na enkele jaren Vietnam naar zijn vaderland terugkeert en daar an American nightmare ontwaart.

undefined

Van klassiekers als 'Sgt. Peppers', 'Pet Sounds', 'The Queen Is Dead' en 'Highway 61 Revisited' bestaan tribute-versies waarbij elke song door een andere artiest gecoverd wordt, maar één band die een hele plaat volledig covert: dat is zeldzaam. Nadat we onze hersens gepijnigd hebben (en die van Raoul S. en TTT-voorzitter Charlie P., dank heren!) herinneren we ons de elektroversie van 'Never Mind the Bollocks' door The Bollock Brothers, de Götterdämmerung-behandeling van 'Let It Be' door de Joegoslavische industrial-pioniers Laibach (hoewel in geen van beide gevallen van a tot z) en Fleetwood Macs 'Tusk' door Camper Van Beethoven (*). Yep, dat was drie keer om te lachen, zélfs Laibach.

'What's Going on' door The Dirty Dozen Brass Band - een deel van de opbrengst gaat naar de Tipitina's Foundation, die getroffen muzikanten uit New Orleans helpt - is absoluut géén grap: dat blijkt meteen uit de titeltrack waarmee de cd opent, met een nieuwe tekst van rapper Chuck D (van Public Enemy). Ook Guru heeft nieuwe rhymes bedacht voor 'Inner City Blues', en bij beiden voel je de woede over het onmachtige antwoord dat de Amerikaanse regering op Katrina wist te verzinnen, terwijl ze kosten noch moeite spaart om aan de andere kant van de wereld oorlog te voeren. De andere stemmen (R&B-diva Bettye LaVette, soulzanger Ivan Neville, rootsrocker G. Love) houden zich wel aan de oorspronkelijke teksten, en dat is zo mogelijk nog overrompelender, want die blijken nog hyperactueel: de US of A beleeft een sociale implosie, terwijl het verwikkeld is in een onzinnige én uitzichtloze oorlog.

Vier nummers worden gebracht zonder gastzangers: soms zijn ze helemaal instrumentaal, soms volstaat één zin: 'I just wanna ask a question: who really cares?' aan het begin van 'Save the Children', of het veelvuldig herhaalde refrein 'Help me somebody' in 'Flyin' High (In the Friendly Sky)'. Maar het meest opmerkelijke aan deze plaat is de muziek: The Dirty Dozen Brass Band vertaalt Marvin Gayes sensuele soul naar jachtige koperklanken, en die transformatie werkt in élk nummer.

'What's Going on': uiteraard nog altijd van de machtige Marvin Gaye, maar nu ook een beetje van The Dirty Dozen Brass Band.

(*) Bovenstaand lijstje is niet limitatief: zo heeft Mary Lee's Corvette 'Blood on the Tracks: Recorded Live at Arlene Grocery' uitgebracht. En u?

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234