null Beeld

The Duchess

We maken het ons gemakkelijk in het bioscoopgestoelte en klieven doorheen de grenzen van tijd en ruimte naar het achttiende-eeuwse Engeland: de era van de ruisende sleepjurken, de huizenhoge pruiken én van de gearrangeerde aristocratische trouwpartijen.

Erik Stockman

Vooral de verbintenis tussen de hertog van Devonshire en Georgiana Spencer was in die periode the talk of the town: zij een bloedmooie, snuggere, door alle lagen en standen geliefde en geenszins op haar mondje gevallen jongedame, die dankzij haar looks en haar eloquentie uitgroeide tot een soort celeb-avant-la-lettre; hij een steenrijke maar afstandelijke ijskegel die - zo blijkt althans uit het mooie, van pure emotie knetterende drama 'The Duchess' - meer om zijn honden dan om zijn echtgenote gaf en eigenlijk alleen maar van Georgiana verlangde dat ze een mannelijke nazaat zou voortbrengen.

De Engelse filmcritici waren er natuurlijk als de kippen bij om parallellen te trekken met het onfortuinlijke huwelijk van Charles en Diana, en daar is een kantje van aan: Georgi en Di (die overigens genealogisch verwant waren aan mekaar!) probeerden zich allebei los te wurmen uit een miserabel huwelijk, schopten het allebei tot mode-icoon (grappig om te zien hoe Georgiana tijdens feestjes steevast wordt belaagd door een groepje cartoonisten, de paparazzi van die tijd), en deelden een zekere tragische lotsbestemming. Wij hadden alvast écht te doen met het arme schaap (op het moment dat Georgiana's pruik in brand vliegt voelden we onze maag ineenkrimpen), maar het strafste is nog dat 'The Duchess' (regie: Saul Dibb) à la limite ook voor The Duke een zweem van sympathie weet op te wekken: Ralph Fiennes, de vleesgeworden incarnatie van berijmde Britsigheid, zet hem immers heel subtiel neer als een man die met handen en voeten en geest onverbrekelijk zit vastgeklonken aan de benepen gedragscodes van zijn tijd. Maar dé ster van 'The Duchess' is ontegensprekelijk Keira Knightley: prachtig hoe deze steeds beter én mooier wordende actrice balanceert op het dunne koord tussen levenslust en wanhoop, tussen gratie en (zelf)vernedering, tussen inktzwart en stralend wit. De eerste driesterrenvangst van 2009 is binnen!

undefined

undefined

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234