null Beeld

The Gas Station

Welke filmscènes er door ons hoofd schieten als wij voor de vijfde dag na elkaar met anderhalve kilometer per uur over de E19 schuifelen? Eén: de openingsscène uit 'Falling Down' van Joel Schumacher. Twee: de hele kortfilm 'The Gas Station' van Jos Stelling.

Nooit van gehoord? Grijp uw kans: vanavond valt op Nederland 2 te zien hoe een naamloze autobestuurder (Gène Bervoets, vanavond zit hij ook naast Greet De Keyser in 'De klas van Frieda') een broeierig spelletje speelt met een fileslachtoffer in een andere auto (Ellen ten Damme).

Gène Bervoets «Halverwege de jaren 1990 werd Jos - en met hem ook Robert Altman, Arthur Seidelman en Nicolas Roeg - gevraagd om een erotische kortfilm te maken. De nadruk moest liggen op de sfeer, niet op het blootgehalte. Het resultaat, 'The Waiting Room', was een enorm succes: we hebben er zelfs een Gouden Kalf voor de beste kortfilm mee in de wacht gesleept. '

»The Gas Station' is het vervolg op 'The Waiting Room'. Jos stond in die tijd zo vaak in de file dat het voor de hand lag dat hij er eens een film over zou maken.»


HUMO We gaan hier niks verklappen, maar jouw personage gaat behoorlijk ver in zijn poging het fileleed te verzachten. Herkenbaar?

Bervoets «Het zal nog niet! Ik haat files zo erg dat ik pertinent weiger om erin te gaan staan. Als ik een afspraak heb en ik weet dat ik er een file voor moet trotseren, zeg ik gewoon op voorhand dat ik niet kan.

»Toen we jaren geleden voor de opnames van 'Windkracht 10' naar Brussel moesten pendelen, heb ik mijn werkschema drastisch omgegooid: ik zorgde ervoor dat ik ten laatste om zes uur 's ochtends de deur uit was. Walgelijk vroeg, maar ik had het ervoor over.»


HUMO Anders dan in de doorsnee erotische film zit er nauwelijks bloot in 'The Gas Station'. Kortom: je hoefde niet voortdurend om nóg een take te zeuren.

Bervoets «Da's waar: ik heb vooral heel veel in de auto gezeten (lacht). Maar doorgaans ben ik inderdaad zo'n acteur die bijna ruziemaakt omdat hij nog één extra take wil doen terwijl de regisseur al vijf keer heeft gezegd dat het meer dan goed genoeg is.

»'Jamaar, nog niet goed genóég!' roep ik dan. Maar bij Jos - en voor de volledigheid: ook bij zijn collega Alex van Warmerdam - overkomt me dat nooit. Jos neemt zijn scènes zo goed door met de acteurs dat ze er meestal in één take opstaan. Dat moet ook wel, want hij draait nog op peperdure 35 millimeter-pellicule.

»'t Komt erop neer veel te praten, bewegingen voor te doen, alle afstanden precies af te meten en de hele crew tot in de kleinste details in te lichten: als je dan supergeconcentreerd aan het werk gaat, is de kans groot dat het er van de eerste keer juist opstaat.

»Voor televisieopnames werken ze alleen nog met digitale camera's: kost niks, je kunt bij wijze van spreken eindeloos veel takes opnemen, maar daar verschijt je wél veel tijd mee. Geef mij maar deze manier van werken: alles tot in de puntjes repeteren en dan, vlam, erop.»

Jos Stelling Films

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234