null Beeld

'The Get Down' op Netflix

In de zomer van 1976 won met Lucien Van Impe voor het laatst een Belg de Tour, werd het West-Vlaamse dorpje Kanegem opgeschrikt door een pyromaan die boerderijen in brand stak en trad Grandmaster Flash voor het eerst op voor 4000 man in Harlem, het begin van de hiphoprevolutie. We vermoeden dat Baz Luhrmann over de eerste twee onderwerpen ook een kleurrijke en spectaculaire tv-serie had kunnen maken, maar de regisseur van ‘Moulin Rouge’ en ‘The Great Gatsby’ koos logischerwijze voor het verhaal met de meeste muziek en de hoogste blingblingfactor.

In ‘The Get Down’ duikt Luhrmann onder in de Bronx van de tweede helft van de jaren 70, een verpauperd en gevaarlijk deel van New York waar de misdaad welig tiert en relletjes bijna dagelijkse kost zijn - zeker als de koperen knoert aan de hemel de gemoederen nog wat extra ophitst. Temidden van alle ellende en ontbering ontstaat in de wijk een muziekgenre dat de radiogolven de volgende decennia langzaam maar zeker zal overnemen. De zwarte tieners zijn op zoek naar iets harders dan de speelse disconummers die op dat moment en vogue zijn, en dat vinden ze bij dj’s als Grandmaster Flash. Die plakt beats en breaks van andere songs aan elkaar, laat de meest welbespraakte ‘brothers’ erover heen ratelen, et voilà: de hiphop is geboren.

Wie Luhrmanns films kent, weet dat de man niet gelooft in ‘less is more’, en nu hij van Netflix volledige creatieve vrijheid én een bom geld heeft gekregen, gooit hij helemaal de remmen los. Zeker de extra lange openingsaflevering, door Luhrmann zelf geregisseerd, is één uitbundige, extravagante show, een bijna hoofdpijn veroorzakende mix van pompende muziek, dansnummers, ratelende dialogen en groezelige beelden uit nieuwsarchieven. De volgende afleveringen zijn iets rustiger, maar toch blijft het alle kanten opgaan; nu eens waan je je in een Broadwayopvoering van 'West Side Story' in de jaren 50, dan weer lijkt 'The Get Down' meer op een Blaxploitation-film en vijf minuten later wordt het 'The Wire in de Bronx'.

‘The Get Down’ is dus een zooitje, maar wel een ongemeen fascinerend zooitje. Af en toe Luhrmann grandioos uit de bocht, maar even vaak zit hij er boenk op en wordt de serie meeslepender dan eender wat je vandaag op tv vindt. Eerder dit jaar ging 'Vinyl', de dramaserie van Martin Scorsese over de rockmuziek in de jaren 70, roemloos tenonder: nauwelijks iemand bleek geïnteresseerd in de avonturen van muziekproducer Richie Finestra en na één seizoen trok HBO er de stop alweer uit. 'The Get Down' heeft op zijn minst het voordeel dat de reeks je niet koud laat. Onder alle extravaganza zit ook een hart dat klopt op het ritme van de betere hiphopbeat: het verhaal van de jonge, welbespraakte Ezekiel, die met zijn vriend Shaolin Fantastic timmert aan zijn hiphopcarrière, en zijn vriendin Mylene, die tegen de zin van haar conservatieve vader een bestaan als discozangeres nastreeft. Bijster origineel is de ‘love story’ niet maar de passies, obsessies en teleurstellingen van Ezekiel en Mylene maken de hiphopgeschiedenis tastbaar.

Netflix heeft nog maar de eerste helft van het eerste seizoen op de wereld losgelaten, zes afleveringen die voor 75 procent Public Enemy zijn en voor 25 procent Vanila Ice. Maar als Luhrmann zich vanaf nu iets meer laat intomen, kan 'The Get Down' een meesterwerk worden.


Tweet

Van de glorieuze decors over de archiefbeelden tot de vele fragmenten uit disco- en rapsongs die gecleared moesten worden: gaandeweg wordt het wel duidelijk waarom 'The Get Down' Netflix 120 miljoen dollar heeft gekost.


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234