null Beeld

The Golden Compass (2 disc special edition)

Zat er na 'The Lord of the Rings', de 'Star Wars'-prequels, Harry Potter en 'Narnia' iemand te wachten op nóg een in vreemde werelden gesitueerde en met effecten overladen big budget-fantasycyclus? Wij alvast niet.

En zeker niet op een warrige bedoening als 'The Golden Compass', een even pompeus als bloedeloos spektakel waarin weer eens de gebruikelijke stoet heksen, boze feeën, pientere weeskindjes, uit de computer getoverde beestjes en andere bizarre wezens wordt opgevoerd. Aan het basismateriaal kan het niet liggen: Philip Pullmans alom bejubelde 'His Dark Materials'-boeken behoren tot het beste wat het genre heeft voortgebracht, maar schrijver-regisseur Chris Weitz - een mens die als adelbrieven alleen 'About a Boy' en de 'American Pie'-films kon voorleggen - is duidelijk geen Peter Jackson. In plaats van een meeslepend verhaal te vertellen, waartoe Pullmans cyclus toch stof genoeg biedt, gooit hij ons plompverloren in een boeiend uitziend maar hopeloos ingewikkeld universum waar we het verder zelf maar moeten uitzoeken. Onderwijl jakkert hij zo haastig van de ene scène naar de andere en worden we - alsof ze buiten beeld staan aan te schuiven - aan zoveel nieuwe en nauwelijks gesitueerde personages voorgesteld dat het ons lang voor de verlossende finale in zicht kwam achter onze chipszak niet veel meer kon schelen wat nu juist de bedoeling was van de queeste van de jonge heldin, welke snoodaards het allemaal op haar magische kompas hebben gemunt en hoe men Nicole Kidman, als de wicked witch van dienst, in haar strakke outfits heeft gekregen. Van de sequels, die er na de vette boxoffice ongetwijfeld zullen komen, valt weinig beterschap te verwachten.

Extra's ***: De onvermijdelijke features over kostuums, visuele effecten en production design, een commentaartrack van de regisseur, een item over de bewerking van het boek waarin Pullman ruim aan het woord komt en verrassend ook even wordt stilgestaan bij de moeilijkheden waarmee de productie kreeg af te rekenen (een scenario van Tom Stoppard belandde in de papiermand; Weitz werd eerst de laan uitgestuurd en later opnieuw ingehuurd) en stukjes over o.a. de casting, de fraaie locaties en de première in Cannes.

(mvs)

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234