null Beeld

The Grey

Buitenactiviteiten: uw dienaar, een notoire couch potato, heeft er een broertje dood aan. Boswandelingen, snowboarden, langlaufen, survival hiking, kamperen, rafting, touwenparcours, bergbeklimmen, je eigen houtvlot bouwen en de rivier afvaren – we hoeven alleen nog maar aan rugzakken of regenhoezen te dénken, of het koude zweet barst als water uit een hogedrukreiniger uit onze poriën.

Erik Stockman

Gek genoeg kunnen wij – liefst vanonder een gezellig dekentje en met een kop hete choco binnen handbereik – wél genieten van zogeheten Man vs. Nature-films – meeslepende epossen over onbeholpen stadskerels die (meestal na een spectaculaire vliegtuigcrash) in de wildernis belanden en aan den lijve mogen ondervinden wat voor een pokkenwijf Moeder Natuur kan zijn.

Tot de toppers in het genre behoren ‘The Edge’ (Anthony Hopkinsen Alec Baldwinkrijgen in Alaska een vervelende beer achter zich aan), ‘Jeremiah Johnson’ (Robert Redfordploegend door de sneeuw in de Rocky Mountains), ‘Alive’ (de leden van een in de Andes neergestort Uruguayaans rugbyteam steken elkaar een mals handje/voetje/stuk dijbeen toe) en – misschien wel onze favoriet - het mysterieuze ‘Walkabout’ (over twee achtergelaten kinderen die door de dromerige Australische outback trekken).

Ook prima: ‘The Grey’, een bikkelharde, volledig op locatie opgenomen natuurthriller waarvan de plot zich in tien woorden laat samensjorren: zeven mannen, een desolate sneeuwvlakte, en vele, véle uitgehongerde wolven. Liam Neeson, de Schotse karakteracteur die zich de laatste jaren in hardboiledactiefilms lijkt te specialiseren (‘Taken’, ‘Unknown’), vertolkt Ottway, een doorgewinterde scherpschutter (zijn job: arbeiders van oliebedrijven beschermen tegen de wilde dieren) die samen met zes andere mannen – een samenraapsel van drop-outs en klootzakken - een vliegtuigramp overleeft en vast komt te zitten in een woeste uithoek van Alaska.

Die vliegtuigcrash, en de aanloop ernaartoe, is zó angstaanjagend goed in beeld gezet dat we overwegen om nooit nog een voet in een vliegtuig te zetten: let vooral op de onheilspellende camerabeweging door het gangpad, op de flikkerende elektronische landkaart, op de ijsbloemen die zich tegen de binnenkant van de raampjes vormen, en op de verontrustende wolkjes vrieskou die de slapende passagiers uitademen.

Ottway en zijn kompanen komen algauw tot het griezelige besef dat ze – pokkenpech! – op het jachtterrein van een roedel bloeddorstige wolven zijn neergestort, en aangezien ze over geen enkel wapen beschikken, zit er maar één ding op: rennen!

Regisseur Joe Carnahan, die hier de rauwe kracht van zijn geweldige debuut ‘Narc’ terugvindt, stond voelbaar onder stroom: het gehuil van de wolven (een geslaagde combinatie van CGI, poppen en levende dieren) snerpt door merg en been, wanneer hun ogen oplichten in het donker heb je de neiging om beschutting te zoeken achter je zeteltje, en zelfs wanneer de beesten niet zicht- of hoorbaar zijn, voel je hun dreiging op je ribben plakken.

Toch had de regie nog strakker gekund: de beeldflitsen van Ottways overleden echtgenote, allicht bedoeld om het hoofdpersonage van enige diepgang te voorzien, zorgen keer op keer voor een korte stroomonderbreking.

De plot is ook niet vrij van clichés – in dit soort films loopt er altijdeen domoor bij die zich van de groep verwijdert om een fataal plasje te gaan doen - maar het primitieve angstgevoel dat zich tijdens ‘The Grey’ van ons meester maakte zullen we niet licht vergeten. Wij blijven de rest van de winter binnen.

Bekijk de trailer:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234