null Beeld

The Help


Het is waar wat ze zeggen: de mens is een vat waarin verschillende persoonlijkheden tegelijk schuilgaan. In ons, bijvoorbeeld, zitten onder meer een onverbeterlijke macho, een would-belijnpiloot, een dorpsidioot, een eeuwig verliefde schooljongen, én een huiselijk Flair-lezeresje ondergedoken - en het is die laatste persoonlijkheid die hoofd over hakken is gevallen voor 'The Help', de verfilming van de bestseller van Kathryn Stockett.

Erik Stockman


Het verhaal grijpt je bij de ponystaart en neemt je mee naar het begin van de jaren zestig, naar een door- en doorburgerlijk stadje waar een beginnende journaliste (Emma Stone) middels een reeks diepte-interviews in de hoofden tracht te kruipen van de plaatselijke zwarte dienstmeiden, die door hun rijke blanke bazinnen meestal als het vuil van de straat worden behandeld.


De emotionele confrontatietjes, de hartverheffende ontknoping – het gaat erin als peperkoek. De onverbeterlijke macho in ons zat zich dan weer blauw te ergeren aan de overdreven stereotiepe karaktertekeningen (de keukenmeiden worden zonder uitzondering afgeschilderd als gezellig dikke black mamma’s), de net iets té vuistdikke Missisippi-accenten, de nadrukkelijke manier waarop regisseur Tate Taylor op de emoknopjes zit te duwen, en vooral: het feit dat het toch weer een blanke griet moest zijn die er op het einde uitkomt als de verlossende patrones van het zwarte ras.


Bekijk de trailer:


Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234