null Beeld

The Hickey Underworld (AB Club)

Halloween stond voor de deur, en dus had The Hickey Underworld zich voor de gelegenheid verkleed als zichzelf. En als u dan nog altijd niet bang was, stond u gewoon niet lang genoeg stil bij het feit dat The Hickey in de Club stond - lees: de kleine AB - terwijl ene Oscar de dag erna het Sportpaleis zou mogen vullen met z'n roedel.

Tom Raes

Voor verklaringen achter die immanente onrechtvaardigheid hoeft u niet ver te zoeken: de lui van The Hickey Underworld zien er niet uit als de ideale schoonzonen, en ze maken muziek die zich, erg passend, ook niet laat smaken door kijvende schoonmoederstypes. Dat verkoopt moeilijk, maar moeilijk gaat ook.

Want The Hickey Underworld stond in de Club om 'Ill' te lanceren, hun derde plaat - 'na tien maand of zo', aldus frontman Younes Faltakh. Klopt: het schijfje in kwestie zit al sinds dit voorjaar vast in onze speler, maar de shows die toen de heuglijke geboorte hadden moeten aankondigen, dienden uitgesteld te worden omdat de knie van bassist Yorgos Tsakiridis aan herstelling toe was. Toen nieuwbakken Hickey-lid Tim Vanhamel (naar verluidt geen onbekende in de Belpop) vervolgens de lange revalidatie van Tsakiridis vierde door gezwind z'n enkels te breken, kwam daar nog een paar maand uitstel bij. Geluk: het blijft een belangrijke factor bij succes.

Maar beter laat dan halfslachtig, en dus stond The Hickey Underworld vrijdagavond alsnog op Brussels podiumhout. Een laat kraambezoek, maar dat zijn net de beste. 'Deze keer geen foto's van mijn vullingen', prentte Faltakh onze fotograaf in, en hij opende de vieringen feestelijk met 'Floor Opened Up', het rellerigste van 'Ill' in minder dan drie minuten, en met z'n keelgat zo ver opengesperd dat onze dienaar deze keer naar huis ging met een reeks plaatjes van Faltakhs maag in plaats van z'n vullingen. In 'Whistling' werd prozac doorgeslikt met vodka, en ontstond er een paringsdans tussen Vanhamel en elke vierkante centimeter van het podium. Voor de gelegenheid had Vanhamel z'n weerbarstige kapsel platgelijmd en z'n meest patserige hemd aangetrokken: normaal het uniform van lui die als dagtaak tweedehands BMW's verlappen, kilometerstand op aanvraag, maar nu nooit minder dan stijlvol.

Maar ook dan bleek The Hickey Underworld nog altijd zoveel meer dan brullen. Want 'Future Words' begint ook anno 2015 nog altijd met dezelfde woorden: 'Can't you see what happened / Can't you see what's changed / You know the thing that did us in / Was the icing on the cake'. Je wint er geen prijzen mee op plaatselijke poëziewedstrijden, maar voor wie ooit z'n liefdesnest probeerde te bouwen in de schemerzone tussen 'klappen' en 'klapzoen' blijft het een wereldhit, en een bleekmiddel om het bloed van de tanden te poetsen. 'DIY Lamborghini' had dan weer de beste titel van het jaar, en deed ons eraan denken dat het merk ooit begonnen is met tractors: alle tien onze tenen plat, en nóg stonden we te lachen.

Geen lelijker zonde dan hoogmoed, en laat dat dan ook zowat de enige zijn waaraan The Hickey Underworld zich nooit zal bezondigen. Al is het maar omdat het lot - de ranke teef - wel een oogje in het zeil houdt. Net toen Tsakiridis het in z'n hoofd kreeg om zich uitgerekend in 'Future Words' - nog eens: wereldhit - overmoedig in het publiek te wagen, liet z'n basgitaar het afweten. Toeval bestaat niet meer. Zoals we al zeiden: geluk blijft een belangrijke factor bij succes. Maar het ontbreken ervan kweekt dan weer charme.

The Hickey Underworld: nooit waren ze charmanter.


Het moment

'Cold Embrace': eeuwig tegengif tegen koffiehipsters, staatssecretarissen, en middenvakrijders.


Quote

'We hebben een nieuwe plaat uit. Er zijn tot nu toe nul stuks verkocht.'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234