null Beeld

The Hobbit: The Battle of the Five Armies

Het zit erop. Oef.

‘Hé!’ zo riepen we stilletjes uit op het moment dat Smaug, de oude boosaardige draak, flakkerend en klapwiekend in beeld verscheen: ‘Misschien maakt Peter Jackson er op de valreep dan toch nog iets geweldigs van!’

De openingsscènes van ‘The Battle of the Five Armies’, waarin Smaug brullend en vuurspuwend een heuse blitzkrieg boven Meerstad ontketent, zijn zo sterk dat de gelatenheid waarmee we de zaal een halfuur eerder waren binnengestapt – na de twijfelachtige kwaliteit van de eerste twee films stonden onze verwachtingen niet bepaald hooggespannen – verdween als een sneeuwklomp in de hitte van Smaugs afgrijselijke gerochel. De losgeslagen draak die zó laag over de brandende huizen scheert dat de windverplaatsing – veroorzaakt door die grote zwaaiende staart – je bijna uit je stoeltje blaast; de dappere Bard (Luke Evans) die vanop een hoge torenspits het beest onder vuur probeert te nemen, maar zijn pijlen aldoor op de geschubde huid ziet afketsen; het door merg en been snijdende klokgelui dat aldoor weerklinkt; de dwergen die vanop de flanken van de Eenzame Berg de apocalyps die zich in de verte voltrekt in doodse stilte (en vol schuldbesef, want uiteindelijk zijn zij het die Smaug hebben gewekt) gadeslaan: die eerste 20 minuten bevatten meer sfeer, meer knappe beelden en meer dreiging dan de vorige 330 minuten samen. Wat een schouwspel!

Helaas juichten we te vroeg: de rest van de film bestaat in feite uit één lange, slaapverwekkende oorlogsscène waarin de orks, de dwergen, de elfen, de bewoners van Meerstad en nog een vijfde leger met elkaar in de clinch gaan. Wanneer Thorin Eikenschild (een goeie Richard Armitage) zijn verstand staat te verliezen dreigt de plot nog heel even interessant te worden, en die scène waarin Thorin en Bard met elkaar staan te onderhandelen via een gat in de verdedigingsmuur vonden we ook een goeie, maar voor de rest valt Jackson terug op de intussen overbekende ingrediënten: veel zwaardgekletter, veel koorgezang, acteurs die elkaar voortdurend proberen te overtroeven in het zo plechtig mogelijk opdreunen van hun lijntjes, heel veel ineenstortende torens, bruggen en kantelen – allemaal in totaal zinloze 3D uiteraard.

Maar wat ons betreft is het verzadigingspunt bereikt. Dit is meer Michael Bay dan Tolkien, zo flitste het door ons van migraine barstende hoofd toen de zoveelste digitale knotsenzwaaiende trol op het toneel verscheen. Sommigen onder u zullen ons wel weer voor de wargs willen gooien, maar wij blijven het betreurenswaardig vinden dat Jackson zelfs geen enkele poging heeft gewaagd om iets van de speelsheid en de magie van het oorspronkelijke boek te vatten; dat hij van onze geliefde Gandalf meer een krijger dan een tovenaar heeft gemaakt; en dat hij van Tolkiens prachtige sprookje een fantasieloze, doodsaaie, en holle oorlogsfilm heeft gemaakt – die hij dan nog eens compleet overbodig in drie delen heeft gesplitst.

Christopher Tolkien, de zoon ván, had verdorie overschot van gelijk toen hij twee jaar geleden uitriep dat Jackson geen snars van het boek van zijn vader had begrepen; en ook Viggo Mortensen, Aragorn in ‘Lord of the Rings’, trof de spijker op de kop toen hij Jackson enkele maanden geleden in een interview met The Telegraph een ‘industrieel cineast’ noemde die zich veel te veel verliest in digitale effecten.

We vragen ons af: zou Jackson inzien dat zijn ‘Hobbit’-trilogie intussen op alle gebieden werd overklast door die andere populaire fantasyfranchise, ‘Game of Thrones’?


Bekijk de trailer van 'The Hobbit: The Battle of the Five Armies':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234