The Hurt Locker

De ultieme Irak-film - de 'Apocalypse Now' van Operation Iraqi Freedom - moet nog altijd worden gemaakt, maar 'The Hurt Locker' komt aardig in de buurt. Veel tijd om je gezellig in je bioscoopstoeltje te nestelen krijg je niet: de film opent met een citaat van journalist Chris Hedges ('Oorlog is een drug'), en dan whám, de muren van de cinemazaal klappen weg en je zit midden in de bloedhete Irakese combat zone, waar duizenden boobytraps geduldig op je liggen te wachten en waar onzichtbare snipers ieder moment een kogel door je schedel kunnen jagen.

Als in een ultrarealistisch first-person shooter game loop je mee met drie Amerikaanse elitesoldaten: James, Sanborn, Eldridge. Je taak: bommen onschadelijk maken. Sanborn en Eldridge proberen op de bomb sites zo goed mogelijk volgens het boekje te werken, maar sergeant William James (Jeremy Renner is een revelatie) lijkt zélf wel een tikkende tijdbom: een verwaande lefgozer die totaal geen angst lijkt te kennen en uit zijn levensgevaarlijke job keer op keer een gigantische kick haalt. Op sommige momenten lijkt er tussen de bom en zijn ontmijner zelfs een soort bizarre intimiteit te hangen: 'Oké, liefje, dit is tussen jou en mij.'

Het scenario van 'The Hurt Locker' werd geschreven door Mark Boal, een embedded reporter die in Irak enkele weken optrok met een echte bomb squad unit, en de regie is van Kathryn Bigelow, een vrouw die één en ander weet van kolkend testosteron: kijk maar eens naar de fantastische surfprent 'Point Break', met de diep betreurde Patrick Swayze in één van zijn beste rollen. Bigelow verliest geen tijd met politiek gepreek (zoals in 'Lions for Lambs', 'Rendition' of 'In the Valley of Elah'), maar levert met haar handgehouden camera een rauwe, superintense brok actiecinema af in de knetterende stijl van 'Black Hawk Down' en Paul Greengrass' 'Bloody Sunday'. 'The Hurt Locker' geeft je zélf een embedded gevoel - je kruipt sámen met Sgt. James in het op een wanstaltig maanpak lijkende beschermingsvest, je hoort jezelf hijgen in de benauwende helm, en je stapt af op de plek waar de dodelijke springlading op je ligt te wachten - nog honderd meter, nog vijftig, nog vijf, vier, drie, twee... De moskeeën en de figuren rond je (Dáár, op dat balkon! Staat de bommenlegger als een perverse voyeur toe te kijken?) lossen op in een mistige waas, en terwijl de spanning je keel toeschroeft en de adrenaline door je lijf gutst, kniel je met je tang en je schroevendraaier neer naast het ontstekingsmechanisme: raak één verkeerd draadje aan en... Pas op voor de verschrikkelijke schokgolf, die je meedogenloos in de lucht tilt en je pas honderdeenendertig meeslepende minuten later terug in je bioscoopstoeltje kwakt.

Bekijk de trailer

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234