null Beeld

The Illusionist

Mogen we een voorzichtige suggestie doen? Laat u vanavond betoveren door 'The Illusionist', met Edward Norton in de rol van de illustere Eisenheim, die anno 1900 Wenen inpakt met zijn gegoochel. En dan hebben we het niet over in tweeën gezaagde assistentes of trucs die beginnen met 'trek eens een kaart...'

Wat Eisenheim uit zijn mouw schudt, is pakken intrigerender: hij laat voor de ogen van het verbijsterde publiek een sinaasappelboom groeien op het podium. Of de Excalibur-truc: hij plant het zwaard van de Oostenrijkse kroonprins (Rufus Sewell) achteloos met de punt op de grond en niemand die er vervolgens nog beweging in krijgt. Het publiek oeht en aht, maar de kroonprins is not amused. Al zit het feit dat Eisenheim intussen diens verloofde (Jessica Biel) betovert met zijn charmes daar wellicht ook voor iets tussen.

'Van een goocheling gesproken!'

Edward Norton «Dat met dat zwaard was destijds een bekende truc van de populaire Franse illusionist Robert-Houdin. Alleen deed hij het niet met een zwaard, maar met een houten kistje: het ene moment kreeg zelfs het kleinste kind het deksel moeiteloos open, het volgende leek het wel dichtgeplakt met superlijm.

»Van bij de start was het voor ons duidelijk: we zouden niet met digitale effecten werken in 'The Illusionist', maar alleen trucs tonen die begin 20ste eeuw ook daadwerkelijk bestonden. Het is waanzinnig wat goochelaars toen konden - de gouden tijd van het illusionisme, noemen ze het weleens. Het enige waarvoor we wel de hulp van computerbeelden hebben ingeschakeld, waren de geestesverschijningen. Die waren in die tijd dé rage. Illusionisten hadden zeer gesofisticeerde technieken bedacht - met spiegels, rook, projecties en zo meer - waarmee ze zogezegd geesten opriepen op het podium. Maar omdat die trucs alleen werken in een pikkedonkere zaal, konden we ze uiteraard niet gebruiken voor de film. We hebben dus een beetje vals moeten spelen.»


- Wel straf dat je alle trucs zelf uitvoert.

Norton «Niet simpel, geloof me. Maar ik had hulp: ik werd gecoacht door de absolute goocheltop. Ze hebben me ondermeer de kunst van het pickpocketten bijgebracht - altijd handig.

»Mijn favoriete trucs waren de kleine dingen die je haast niet opmerkt. Zoals de scène waarin ik een sinaasappel vastheb en hem dan, voor ik hem in mijn zak stop, even boven mijn handen laat zweven. Het gaat zo snel dat het al voorbij is nog voor de kijker er erg in heeft. Soms zag ik zelfs Jessica en Rufus versteld staan: 'Hé wacht, wat deed-ie nu net?'»


- Je hebt de naam een toegewijd acteur te zijn, die zijn rollen altijd bijzonder ernstig neemt.

Norton «En toch heb ik bij elke nieuwe film weer het gevoel dat ik sta te faken. Dat gevoel blijft hangen tot ik een aanknopingspunt heb gevonden met mijn personage. In het geval van Eisenheim was dat de garderobe: zodra ik dat jasje en dat gesteven witte hemd aan had en mijn haar stijl achterover had gekamd, begon ik me anders te voelen. Mijn gebaren werden op slag ook een stuk voornamer. Ik wil niet als een complete luierik klinken, maar de kleren hebben uiteindelijk de helft van mijn werk gedaan.»

Lees de filmbespreking van \'The Illusionist\'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234