null Beeld

The Incredibles

Dertien jaar geleden regisseerde Brad Bird de wondermooie tekenfilm 'The Iron Giant'. Helaas voor hem dropte producent Warner Brothers de prent zonder boe, ba of enige promotie plompverloren in de zalen: de critici waren enthousiast, maar verder ging er geen kind naar kijken. Gelukkig takelde Pixar de werkloze Bird binnen: voor hen mocht hij in 2004 'The Incredibles' maken (en later nog 'Ratatouille'!), een amusante spoof over een familie superhelden die

Redactie

Bent u benieuwd hoe Bird eruitziet, let dan straks eens op de slechterik Syndrome: die gaf hij zijn eigen gelaatstrekken mee. Wilt u graag weten hoe Bird klinkt, luister dan naar de schitterende kostuumontwerpster Edna Mode: die kreeg zijn stem mee.

BRAD BIRD «Toen ik het script schreef, ging ik net door een moeilijke periode. Als ik veel tijd bij mijn gezin was, had ik het gevoel dat ik mijn job verwaarloosde, en als ik druk aan het werk was, miste ik mijn vrouw en kinderen weer. Alsof ik een dubbelleven leidde. Dat idee is de film binnengesijpeld.»

- Superhelden zijn ook maar mensen als jij en ik - dat is zo'n beetje de moraal van het verhaal, niet?

BIRD «Precies. Maar eigenlijk wilde ik het vooral hebben over onze familiale archetypes, de clichés over wie wat doet in een gezin. Die heb ik gewoon nog wat dikker aangezet. Van vaders verwachten we dat ze sterk zijn, dus schonk ik Bob - ofte Mr. Indestructible - een herculische kracht; moeders moeten vooral flexibel zijn, daarom bedacht ik de extreem rekbare Elastigirl; tieners voelen zich doorgaans slecht in hun vel, dus is tienerdochter Violet in staat zichzelf onzichtbaar te maken; jongetjes van tien zijn één brok energie, daarom kan onze Dash superhard rennen; en baby's... tja, die zitten altijd vol verrassingen.»

- Voor een animatiefilm zit er toch ook behoorlijk wat ernst in de plot. De eerste helft van de film loopt Mr. Indestructible er maar depressief bij.

BIRD «Hij voelt zich opgesloten in zijn rol als brave huisvader, heeft een oersaaie job als verzekeringsagent en ziet zijn buik gestaag aandikken. Toen ze bij Pixar die eerste scènes zagen, dachten ze: 'Aiai, hij heeft een tekenfilm à la Ingmar Bergman gemaakt.' Maar je hebt die kommer en kwel in het begin nodig om een band te kweken met de personages, vind ik. In het tweede deel slaat de toon volledig om.»

- Met 'The Incredibles' won je de Oscar voor beste animatiefilm. Had je tijdens de uitreiking geen zin om een welgemeende middelvinger op te steken naar Warner Brothers?

BIRD (gniffelt) «Ach, ze hadden het allemaal veel beter kunnen aanpakken, maar ze hebben me tenminste de kans gegeven om mijn allereerste film te regisseren. Daar zal ik hen altijd dankbaar voor zijn.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234