null Beeld

'The Jinx: the Life and Deaths of Robert Durst': true crime-docu op HBO-niveau

De afgelopen dertig jaar hebben veel rechercheurs, advocaten en privédetectives zich vastgebeten in het leven en werk van Robert Durst, en zijn exploten waren gezien zijn afkomst en rijkdom ook gevonden vreten voor de tabloidpers.

Stefaan Werbrouck

Durst zelf weigerde altijd alle interviewaanvragen, tot hij in 2010 ‘All Good Things’ zag. In die film, gebaseerd op Dursts leven, speelt Ryan Gosling de zoon van een vastgoedmagnaat wiens vrouw plotseling verdwijnt, en Durst was zo te spreken over het resultaat dat hij regisseur Andrew Jarecki uitnodigde voor een ‘gesprek zonder taboes’. Uiteindelijk zouden de twee elkaar meer dan twintig uur lang spreken, in verschillende sessies, en die interviews vormden de basis van ‘The Jinx’. Nu is Jarecki niet de eerste de beste: hij kreeg in 2003 een Oscarnominatie voor zijn documentairedebuut ‘Capturing the Friedmans’ – een bloedstollende film over een man die van kindermisbruik wordt beschuldigd – en maakte ook ‘Catfish’, over oplichters op het internet.

Van ‘Making a Murderer’ over ‘The People v. O.J. Simpson’ tot – dichter bij huis – ‘Kroongetuigen’: weinig tv-genres waren de afgelopen jaren zo populair als true crime, series of documentaires gebaseerd op geruchtmakende rechts-zaken. Voor wie er niet genoeg van krijgt, start Canvas deze week met ‘The Jinx’, een HBO-reeks die vorig jaar in de VS op het scherm kwam en bekroond werd met een Emmy voor beste documentaire. Een inleiding in drie stappen.


De verdachte

De centrale figuur in ‘The Jinx’ is Robert Durst, de oudste zoon van een familie New Yorkse vastgoedmagnaten. Durst wordt gelinkt aan niet minder dan drie verdachte verdwijningen en sterfgevallen. Zijn eerste vrouw Kathleen, met wie hij negen jaar getrouwd was, verdween spoorloos in 1982: haar lichaam werd nooit gevonden en de zaak raakte niet opgehelderd. Susan Berman, een goede vriendin van Durst, werd in 2000 in Los Angeles vermoord; dat gebeurde vlak voor ze door rechercheurs zou worden ondervraagd over de zaak-Kathleen Durst. Omdat Berman de dochter van een maffiabaas was, keek de politie vooral in die richting. En in 2001 vond de politie de resten terug van Morris Black, die een jaar eerder verdwenen was én naast Durst woonde in Galveston, een stad in Texas. In deze zaak, waarmee ‘The Jinx’ aftrapt, werd Durst wel beschuldigd van moord; hij gaf op zijn proces ook toe dat hij Black had omgebracht, maar zei dat hij uit zelfverdediging had gehandeld, en de jury sprak hem wegens gebrek aan harde bewijzen vrij.


De makers

De ontknoping

Je kunt ‘The Jinx’ eigenlijk zien als het spiegelbeeld van ‘Making a Murderer’. De Netflix-reeks ging over een man die veroordeeld werd voor moord, ook al kon je heel veel vraagtekens plaatsen bij zijn schuld en het gevoerde onderzoek, terwijl ‘The Jinx’ draait rond iemand die altijd de dans is ontsprongen, ook al wees er heel veel in zijn richting. Jarecki en co. zetten alle gevoerde én niet-gevoerde onderzoeken op een rij, spreken met rechercheurs, advocaten en familie en vrienden, en mengen dat met de gesprekken met Durst, die zijn onschuld staande houdt maar zich tegelijk ook bijzonder vreemd gedraagt. De hele reeks is zo opgebouwd dat je jezelf een rechercheur voelt op zoek naar de waarheid – ‘als in een waargebeurde versie van ‘True Detective’’, zoals ‘Rolling Stone’ het omschreef – en mondt na zes afleveringen uit in een finale waarin alles op zijn kop wordt gezet. Laten we het hier maar op houden: als u nog niet weet hoe ‘The Jinx’ eindigt, moet u absoluut aan de verleiding weerstaan om het op te zoeken, en gewoon kijken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234