null Beeld

The Kingdom

Steeds meer Hollywoodregisseurs wagen zich aan dappere pogingen om het post-9/11-landschap te scannen.

Erik Stockman

Steven Spielberg probeerde het met 'Munich' en straks volgen nóg een hoop politiek geladen drama's waarin de aanslagen van elf september op één of andere manier doorzinderen: Robert Redfords 'Lions for Lambs', 'In the Valley of Elah' van Paul Haggis, 'Rendition' met Reese Witherspoone, 'Grace Is Gone' met John Cusack, en 'Charlie Wilson's War' met Tom Hanks en Julia Roberts.

Maar eerst is er 'The Kingdom', waarmee regisseur Peter Berg ('Very Bad Things', 'The Rundown') en producent Michael Mann een brug proberen te slaan tussen kletterende actie en intelligent politiek drama. Een forensisch team FBI-agenten (u herkent Jamie Foxx, Jennifer Garner, Jason Bateman en Chris Cooper) reist af naar Saudi-Arabië om een verschrikkelijke terreuraanslag op de werknemers van een Amerikaans oliebedrijf te onderzoeken ('CSI: Saudi' was ook een goeie titel geweest, maar genoeg over 'CSI'!). De agenten lijken wel op een andere planeet te landen: ze krijgen van de Saudische generaals nauwelijks bewegingsvrijheid, mogen in de bomkrater niet naar bewijsmateriaal speuren en worden 's nachts opgesloten in een gymzaal. Die gemene Arabieren!

'The Kingdom' splitste de Amerikaanse toeschouwers in twee rumoerige kampen en de film zal ook hier ongetwijfeld voor verhitte discussies zorgen: óf u zal dit een uiterst ranzig, 'Rambo Goes to the Middle East'-achtig stuk propaganda vinden; óf u zal een heerlijk entertainende, rond clashende culturen draaiende actieprent zien.

Echt fout kun je 'The Kingdom' volgens ons alvast niet noemen. Zo begint Jamie Foxx nét geen love-in met zijn Arabische collega Faris (mooie vertolking van 'Paradise Now'-acteur Ashraf Barhom) en daarenboven lijkt regisseur Berg, een man die men zéker niet van rechtse sympathieën kan verdenken (hij haalt in interviews vaak ongemeen hard uit naar president Bush), zowel het Amerikaanse patriottisme als het moslimfundamentalisme te hekelen (die grimmige slotscène!).

Maar helemaal geslaagd is 'The Kingdom' ook niet: de subtiliteit ligt soms diep begraven onder het woestijnzand en Bergs pogingen om te bewijzen dat niet álle moslims zich als schurftige honden gedragen komen ronduit klungelig over (zo krijgt u enkele lachwekkende tussenshots van een Arabier die voor z'n zieke vader zorgt).

Gelukkig geeft de beslissende, in rauwe shaky cam-stijl gedraaide shoot-out het verhaal op de valreep een superopwindende stamp onder de kont. Hebben we overigens al vermeld dat wij Jennifer Garner even smakelijk vinden als de topping op een verse waldorfsalade?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234