The Kite Runner

'The Kite Runner' (Nederlands: 'De vliegeraar') van Khaled Hosseini is de onverbiddelijke bestseller van het nog jonge millennium: het hartverscheurende verhaal van de naar Amerika uitgeweken Amir, die als kind in Afghanistan zijn vriendje Hassan heeft verraden en zich jaren later terug in het hol van de leeuw waagt om zijn fout goed te maken, werd wereldwijd door miljoenen mensen beweend.

Omdat tranen glinsteren als diamanten kwam er in 2007 een Hollywoodverfilming door Marc Forster ('Monster's Ball', 'Quantum of Solace'), die wonder boven wonder uitpakte met een pakkende maar niet tranerige film die, voor het eerst in de geschiedenis van Tinseltown, een aantal moslimbroeders opvoert als ademende, liefhebbende mensen van vlees en bloed. Als westerlingen, quoi.

Khaled Hosseini «Mijn favoriete scène van de film komt helemaal op het einde: een kort, ingetogen shot van Amir die zit te bidden in een moskee. Dat moet voor veel mensen een shock geweest zijn: een moslim die wordt voorgesteld als gewone gelovige, niet als terrorist. Een primeur voor Hollywood, als je het mij vraagt. Nu de mensen er nog van overtuigen dat net die scène een normale moslim toont, en dat de gruwelen van de Taliban die eraan voorafgaan een uitwas zijn.»

Marc Forster «Voor mij was het óók het eerste contact met de moslimwereld dat niet draaide rond geweld en terrorisme. In 'The Kite Runner' staat het genezingsproces centraal, het gaat om vergiffenis. Daarom heb ik een manier gezocht om het verhaal zo respectvol mogelijk te vertellen.»


- Toch ontstond er na het filmen behoorlijk wat commotie, met name over de scène waarin één van de jonge hoofdrolspelertjes wordt verkracht. Achteraf werd beweerd dat ze onvoldoende waren ingelicht over wat ze juist aan het filmen waren.

Forster «Niet juist. We hebben vooraf met beide spelers en hun vaders het hele verhaal doorgenomen, en in het bijzonder de verkrachtingsscène. Die hebben we twee keer gerepeteerd, één keer in aanwezigheid van de vaders, en we hebben er daarna nog eens uitvoerig over gepraat.

»Wie het boek kent, weet dat die scène de motor is van het verhaal, dus ze moest ook in de film, maar ik heb ze zo omzichtig mogelijk aangepakt. Te omzichtig zelfs, volgens sommige westerse critici, die vonden dat ik het boek door de Hollywoodmolen gedraaid had. Zo zie je maar.»


- Een stuk realistischer was de steniging van overspelige vrouwen in het voetbalstadion van Kaboel. Bevestigt die scène niet het stereotiepe beeld van de islam? En zal ze het publiek niet langer bijblijven dan alle positieve boodschappen over vriendschap, moed en verdraagzaamheid?

Forster «Het is de verdienste van de auteur dat hij de vinger op de wonde durft te leggen. Het boek is geen afrekening met de islam, wel met de interpretatie ervan door de Taliban. Ik denk dat het publiek intelligent genoeg is om dat onderscheid te maken.»

Hosseini «De Afghaanse geschiedenis is veel erger dan we ooit zouden kunnen overbrengen in een boek of in een film. Zulke praktijken gebeuren nog altijd. En zoals zo vaak zijn vrouwen de grootste slachtoffers.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234