null Beeld

The Knife - Shaking The Habitual

'Geen spoor zonder dwarsliggers.' Leed mijn geheugen niet onder de mosgroei die komt met de middelbare leeftijd, ik nam er vergif op in dat ik deze tegelspreuk voor het eerst hoorde uit de mond van wijlen Julien Schoenaerts, acteur en verwekker van Matthias, tevens het ademende bewijs dat je met aangeboren recalcitrantie en kinderlijk enthousiasme hoge toppen kunt scheren.

Zie ook: The Knife, het Zweedse elektronicavehikel van Karin Dreijer Andersson en haar broer Olof Dreijer. Sinds hun titelloze debuut uit 2001 bricoleren ze grillige, dwarse popsongs die een gat in je pantser slaan, je doen dansen, grinniken, fronsen of mijmeren, en in het beste geval alles tegelijk.

Na het magistrale 'Silent Shout' (hun doorbraak) schreven ze het libretto en de muziek bij een experimentele elektronische opera over Darwin, en met hun nieuwe plaat 'Shaking the Habitual' bewijzen ze andermaal dat meelopen noch vastroesten in hun DNA zit.

Kleine waarschuwing voor wie met hoofd en hart nog steeds in het krachtveld van 'Silent Shout' vertoeft en voornoemde opera 'Tomorrow, In A Year' als een tussendoortje zag: de slagschaduw van die laatste hangt als een dreigend onweer over 'Shaking the Habitual'.

't Is dan ook géén fragiel lotusbloempje dat zich na vijf luisterbeurten netjes openvouwt om zijn schoonheid te etaleren, maar een loodzware eenmansbunker die erom smeekt opengewrikt te worden, zodat de inktzwarte inhoud je vol in het gelaat kan grijnzen.

Eén lichtpunt: er staan vooral songs op de plaat, al hanteerden broer en zus Dreijer tijdens het componeren een set zelfverzonnen regels. 'Full of Fire' is een tumbleweed die negen minuten lang in fast forward langs allerhande hete maatschappelijke hangijzers rolt.

Ze bezingen niet, zoals het gros van hun musicerende collega's, het beest met de twee ruggen, maar knipogen liever naar het gangbare rollenpatroon: 'Let's talk about gender, baby / Let's talk about you and me.'

'Wrap Your Arms Around Me' had ook van Karin's alter ego Fever Ray kunnen zijn: synths janken en krijsen, ergens slaat iemand de maat op een leeg olievat, een vervormde stem blaast als een strakke noordooster over een bar vlakland.

Dankzij de bijdragen van Shannon Funchess van Light Asylum en van performancekunstenares Emily Roysdon klinkt het in klam zweet gemarineerde 'Stay Out Here' als de soundtrack bij de afbrokkelende ijsschots Europa: de euro is gevallen, apocalypse now, de wet van de straat is de enige die nog geldt.

En toen, na elf minuten magistraal swingend geweld, was er niets meer. De restjes worden bijeengeschraapt in 'Fracking Fluid Injection': de titel verwijst naar de omstreden vloeistof die gebruikt wordt om schaliegas te winnen, 't klinkt als een scharensliep die de loop station van zijn zoon mee naar het werk heeft genomen. In het subtiele 'Ready to Lose' komt het oude karkas van deze wereldorde nog éénmaal overeind, in een allerlaatste stuiptrekking, klaar om het onderspit te delven.

'Expect the unexpected' was altijd de tagline bij het oeuvre van de Dreijers, en dus ook die van 'Shaking the Habitual'. Terwijl collega's in de dance en elektronica al dan niet stijlvol in de eigen navel staren of feestjes bouwen op de rand van de vulkaan, verleggen zij een paar keien in de stroom in je hoofd. Dat ze nog lang mogen dwarsliggen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234