null Beeld

The Kooks over de terreur van de roem

In 2006 was het dat The Kooks, piepjonge kereltjes met de juiste looks, debuteerden met ‘Inside In/Inside Out’, een plaat met even genadeloze als eenvoudige popsongs. Na omzwervingen via de Konk-studio van Ray Davies (‘Konk’) en het nodeloze geëxperimenteer op ‘Junk of the Heart’, zijn ze met ‘Listen’ weer bij het begin beland: popmuziek waar je als vrolijke radiozender niet omheen kunt.

En toch was de aanpak dit keer radicaal anders, vinden zanger-gitarist Luke Pritchard en bassist Pete Denton.

Luke Pritchard «Van veel dingen op ‘Listen’ weet niemand nog wie het gespeeld heeft.»

Pete Denton «We hebben er een extra muzikant bijgehaald om ook live wat zaken op te vangen. Percussie, een extra gitaarpartij, achtergrondzang, toetsen…»

Pritchard «Jack Berkeley, een oude vriend van me, ik ken ‘m al van toen ik dertien was. En hij heeft nog een tijdje aan en af bij onze drummer Alexis gewoond. ’t Is goed om hem erbij te hebben. We proberen live zo veel mogelijk weg te blijven van backing tracks. Dan zit je vast, kun je niks met de dynamiek aanvangen, wordt het een formule. In het midden van ‘Down’, onze eerste single van deze plaat, zit live een jamsessie die we tot acht minuten kunnen laten duren, afhankelijk van de goesting. Dat kan nooit als je een tape laat meelopen.»

Denton «Als je met een tape een fout maakt, kun je nooit doen alsof het de bedoeling was.»

Pritchard «You’re a slave to the machine. Maar op plaat is het een ander beestje. Daar gebruik je wat je nodig hebt om de boodschap over te brengen, en mag je je geen zorgen maken om wat je er live mee gaat doen. Dit is heel erg een plaat om naar te luisteren, daarom heet ze ook ‘Listen’. Een grote productie, een collage van ideeën, gebaseerd op grooves en cross rhythms. En de harmonieën: man, I love ‘em. Dit is onze plaat waarover ze van mij een ‘Classic Album’-documentaire mogen maken (lacht). Ik ben er erg trots op.

»Ik heb recent een documentaire gezien over ‘Exile on Main St.’ van The Stones, en dat was een beetje dezelfde aanpak. Eerst héél veel materiaal opnemen in die kelder in Zuid-Frankrijk, en daarna afwerken en overdubben in Los Angeles. Dat is ook hoe Inflo, onze producer, graag werkt: aan de slag gaan met veel materiaal, veel partijen, en daaruit de plaat boetseren.»

HUMO Inflo is een vrij onbekende producer, maar vooral: een hiphopproducer. Hoe ben je bij hem terechtgekomen?

Pritchard «Ik had een stel songs geschreven die een gospelfeel hadden, en ik wist vrij snel dat ik iemand uit de hiphop wilde, om er beats onder te zetten. Hiphop is in mijn oren het enige genre waarin er productioneel nog innoverende dingen gebeuren. Het was helemaal niet de bedoeling om Inflo voor de hele plaat te gebruiken. Maar de sessies verliepen zo goed dat we, voor we het in de gaten hadden, de helft hadden ingeblikt.»

HUMO Heb je doorgaans een goed zicht op wat de singles moeten worden, of laat je die keuze aan anderen over?

Pritchard «Bij deze plaat waren we het erover eens dat we met een luxeprobleem zaten: iedereen hoorde zes singles – telkens dezelfde zes bovendien – en het was gewoon een kwestie van ze in de juiste volgorde uit te brengen. Dat was bij ‘Junk of the Heart’, onze vorige plaat, wel even anders. (Tegen Denton) Herinner je je die discussies nog?»

Denton (lacht)

Pritchard «Daar was de vraag eerder: ‘Hebben we wel een single?’»

Denton «Goeie songs, maar geen singles.»

HUMO Heb je ooit een song weggegooid omdat je wist dat het een molensteen zou worden? Een hit zo groot dat hij de rest van je oeuvre zou overschaduwen?

Pritchard «Ik wilde ‘Naive’ aanvankelijk niet uitbrengen omdat ik het té catchy vond. En het is inderdaad onze grootste hit geworden. Als we het niet live spelen, worden we vermoord.»

HUMO Spijt dat je het hebt uitgebracht?

Pritchard «Nee. Een beetje. Financieel: nee. Filosofisch: ja (lacht). Dat is de beroemde Jagger-quote uit die persconferentie waar ze hem vragen: ‘Are you satified?’ En hij zegt: ‘Financially: dissatisfied. Sexually: satisfied. Philosophically: trying’. Dat mag boven de deur van ons repetitiehok: ‘philosophically trying’.» (jub)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234