'The Last Tycoon': Koen De Bouw wordt een Hollywood-booswicht

Koen De Bouw, de chouchou van de Vlaamse cinema, heeft na jaren flirten met de overzeese filmindustrie – hij moest eerder al passen voor rollen in ‘Homeland’ en ‘24’ – eindelijk een rol beet in een Amerikaanse fictieserie. ‘The Last Tycoon’, een peperdure dramareeks over de gouden jaren van Hollywood.

'Ik had toevallig een maandje vrij'

Koen De Bouw «Ik kus mijn beide handen dat ik, voor mijn Amerikaans debuut, meteen in zo’n mooie productie ben terechtgekomen. Als je als Europese acteur fantasieën koestert over Hollywood – wat bij mij trouwens nooit het geval is geweest – is ‘The Last Tycoon’ echt het gedroomde project: we draaiden in het hartje van Hollywood, in de legendarische Paramount-studio’s, én de serie speelt zich ook nog eens af tijdens The Golden Age van Hollywood.»

HUMO Maar jij hebt dus nooit gedroomd van een Hollywood-carrière?

De Bouw «Nee, omdat het me altijd zo onbereikbaar leek. Ik had de sfeer in Los Angeles al eens opgesnoven toen we met ‘De zaak Alzheimer’ te gast waren op het filmfestival van Palm Springs. Daar voelde ik wel dat de stad nog altijd een soort filmmagie uitstraalt, dat er een bijzondere energie in de lucht hangt. Tegelijkertijd was het ook ontnuchterend om er rond te lopen: Los Angeles telt bijna 19 miljoen inwoners, die bijna allemaal een carrière in de filmindustrie ambiëren. Maar slechts voor een paar gelukzakken komt die droom ook effectief uit.

»Ze hadden mij al een paar keer aan mijn mouw getrokken voor een Amerikaanse rol, maar omdat mijn agenda altijd meer dan een jaar op voorhand was vol gepland, kwam het er nooit van. Tot februari vorig jaar dus: toen werd de pilot van ‘The Last Tycoon’ gefilmd, en had ik toevallig een maandje vrij.»

HUMO Je vertolkt Thomas Szep, te oordelen naar zijn dreigende, Oost-Europese accent een klassieke Hollywood-booswicht.

De Bouw «Szep is inderdaad geen lieverdje, hij durft al eens iemand uit de weg te ruimen als een probleem daarmee opgelost is. Hij is door Pat Brady, de grote baas van de filmstudio (rol van Kelsey Grammer, red.), van de straat geplukt, in een kostuum gestoken en als head of security aangesteld. In die tijd had elke grote filmstudio zo’n head of security of fixer, iemand die de kleine en grote probleempjes binnen het bedrijf oploste. Je moet weten dat de filmindustrie in die tijd gold als één van de grootste industrieën van Amerika. Ter vergelijking: nu rollen er zo’n 180 Hollywoodfilms per jaar van de band, in de jaren 30 waren dat er gemakkelijk 1.400.»

HUMO Het cliché zegt dat een slechterikenrol een acteur meer plezier verschaft dan de rol van brave held.

De Bouw «Dat klopt wel. Jaren geleden mocht ik voor het eerst de bad guy spelen, in ‘Moeder, waarom leven wij?’. Daarna zijn er nog een paar gevolgd, al heb ik daar altijd bewust op moeten azen. Regisseurs zagen in mij, zeker in mijn jonge jaren, vooral de grote held van hun film.»

HUMO Hoe heb je dat Oost-Europese accent eigenlijk onder de knie gekregen? Veel oude Bondfilms gekeken?

De Bouw «Nee, op een Amerikaanse set loopt bijna standaard een dialectcoach rond. Ik was trouwens niet de enige die met een vreemd accent moest praten: sommige acteurs moesten zich een Iers accent aanmeten, of een Duits. Voor mij was die coaching zeer welgekomen: ’t is lekker sappig, natuurlijk, zo’n Hongaars accent, maar de eerste dagen zat het me toch niet erg comfortabel. Gelukkig moest ik maar twee dagen per week op de set staan, en kon ik de rest van de week volop oefenen.»

HUMO Maakte zo’n grote Hollywoodset eigenlijk nog indruk op jou?

De Bouw «Toen ik naar Los Angeles vertrok, stond ik daar niet te veel bij stil, tot mijn collega-acteurs ter plaatse me constant begonnen te vertellen ‘hoe uitzonderlijk dat wel niet was, meespelen in zo’n Amerikaanse superproductie’. Ik werd me met de dag meer bewust van de gigantische omvang van ‘The Last Tycoon’, met als resultaat dat ik voor het eerst in jaren weer zenuwachtig op een set stond (lacht). Na twee weken voelde ik me gelukkig alweer op mijn gemak.

»De grootste aanpassing was natuurlijk die vreemde taal. Ik besef nu pas hoezeer je je als acteur vastklampt aan je moedertaal. Als dat dan wegvalt, bevind je je plots op totaal onbekend terrein. Plus: hier in Vlaanderen wist ik me op de set altijd omringd door mensen die ik al jaren ken – acteurs, maar ook regisseurs en cameralui. Daar in Hollywood was alles, maar dan ook alles, nieuw. De eerste weken dacht ik voortdurend: ‘Waarom doe ik dit mezelf in godsnaam aan?’ (lacht) Om maar te zeggen: ik ben serieus uit mijn comfortzone moeten stappen.»

HUMO Je bent ook vier maanden naar Los Angeles verhuisd, zonder vrouw en kinderen. Viel dat mee?

De Bouw «Ja, mijn familie is me daar gelukkig ook een tijdje komen bezoeken. En voor de rest helpt het dat in Hollywood de zon voortdurend schijnt. Bij de opnames van de pilot, vorig jaar, verbleef ik nog pal in het centrum, langs de Hollywood Boulevard. Maar voor de serie had ik een verblijf in de groene buurt, vlakbij het strand, waar het heerlijk toeven was.»

HUMO Weet je al of je binnenkort opnieuw je koffers mag pakken voor een tweede seizoen?

De Bouw «In principe heb ik een contract van zes jaar getekend, maar het gebeurt nog maar zelden dat een fictieserie zo’n lang leven beschoren is. Amazon is, net als Netflix, een streamingbedrijf, waar ze heel exact kunnen meten of een serie genoeg volk trekt of niet. Maar onze pilotaflevering was alvast een groot succes: niet alleen keken er veel mensen, ze gaven ‘The Last Tycoon’ ook een positieve score. Maar bon, pas in de loop van september krijg ik te horen of er al dan niet een tweede seizoen komt.

»Aanvankelijk wilde ik het zelf bij één seizoen houden. Eens proeven van Hollywood en dan weer naar huis: dat leek me meer dan voldoende. Maar na een aantal weken ben ik me daar toch beginnen thuis te voelen, niet alleen op de set, maar ook in Los Angeles zelf. Van mij mogen er dus nog gerust een paar jaargangen volgen.»

HUMO En andere telefoontjes uit Hollywood, beantwoord je die ook?

De Bouw (lachje) «Als er zich fijne voorstellen aandienen, waarom niet?»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234