null Beeld

The Leftovers (seizoen 2): grootse verdwijntruc

Liefhebbers van onconventionele en uitdagende televisie weten waar ze vanavond moeten zijn: op Canvas. Daar start het tweede seizoen van ‘The Leftovers’, een serie van Damon Lindelof en Tom Perrotta (tevens auteur van de gelijknamige roman) die tot het beste behoort wat de buis de voorbije jaren te bieden had, ook al kreeg ze minder weerklank dan ‘Breaking Bad’ of ‘House of Cards’.

Dat ‘The Leftovers’ meer potten brak bij de critici dan bij het publiek, is niet zo verwonderlijk: het is namelijk bepaald geen easy viewing. Lindelof en Perrotta maken er een sport van om met zowat alle tv-conventies tegelijk te breken, de toon en thematiek – zeker van het eerste seizoen – zijn bijna deprimerend somber, en er wordt zoveel gegoocheld met droomsequenties, flashbacks en bijwijlen ronduit surrealistische beelden, dat je als kijker soms het gevoel hebt dat er iemand lsd in je cola heeft gedropt.

'The Leftovers' is van zo'n gestileerde schoonheid dat het bijna dwars door uw netvlies heen brandt.'

Máár: doorbijters krijgen ook heel wat terug. IJzersterk acteerwerk, bijvoorbeeld, van onder anderen ex-Doctor Who Christopher Eccleston, Justin Theroux (die hier toont dat hij veel méér is dan de wasbordhunk van Jennifer Aniston), Margaret Qualley (veel méér dan de dochter van Andie MacDowell) en de fantastische Carrie Coon (Ben Afflecks zus in ‘Gone Girls’ en volgend jaar ook te zien in het derde seizoen van ‘Fargo’). De dialogen kunnen naast de beste uit ‘Mad Men’ staan, en de beelden zijn van zo’n gestileerde schoonheid dat ze bijna dwars door uw netvlies heen branden. Van sommige scènes valt uw mond – uitkijken dat u geen lelijke vlekken maakt op het vasttapijt – haast letterlijk open.

Voor ‘Leftovers’-maagden geven we nog even de premisse mee: de reeks speelt zich af in een wereld na de zogenaamde Departure, de mysterieuze verdwijning, op hetzelfde moment, van 2 procent van de totale wereldbevolking. In het eerste seizoen volgen we hoe de overlevenden het compleet onverklaarbare een plaats proberen te geven, rouwen om het verlies van dierbaren, en pogen om te gaan met het vreselijke idee dat het elk moment opnieuw zou kunnen gebeuren. Sommigen zoeken hun heil in bizarre sekten, anderen worstelen met een geloofscrisis of zijn geestelijk volledig op de dool. Gezinnen en relaties spatten uit elkaar of staan onder onhoudbare hoogspanning.

De toon van het tweede seizoen is – toch enigszins tot onze opluchting – een tikje minder zwaarmoedig. Deze jaargang is ook niet langer gebaseerd op het boek van Perrotta, en de makers hebben van die vrijheid gebruikgemaakt om de serie een kleine reboot te geven: naast de vertrouwde gezichten maakt een klad nieuwe, zeer boeiende personages zijn opwachting en – belangrijker nog – de actie wordt verplaatst van het gehucht Mapleton, New York, naar Jarden, een dorp in Texas waar tijdens de Departure niemand verdween en dat daarom tot ‘Miracle’ werd omgedoopt. Kevin Garvey (Theroux) en zijn gezin willen in het wonderdorp graag een nieuwe start maken, maar de plaatsen in de enclave, die ook een soort bedevaartsoord is geworden, zijn uiteraard schaars en zeer duur. Of Kevin en zijn getraumatiseerde nieuwe liefde Nora (Coon) in Miracle pais en vree zullen vinden, kunt u wellicht raden, en is eigenlijk ook van minder belang: net als in de eerste jaargang draait het minder om de plot dan om het tot op de drabbige bodem uitdiepen van de emoties en de psychologie van de diverse personages. Al moeten we daar meteen aan toevoegen dat de eerste paar afleveringen tot het verhaaltechnisch knapste en meest ingenieuze behoren wat u – ‘Professor T.’ inbegrepen – in tijden gezien zal hebben. Bovendien krijgt u tussen de bedrijven door af en toe de stellige indruk dat er zowaar relevante dingen worden gezegd over, jazeker, Het Leven Zelve. Hoe vaak maakt u dát mee terwijl u met een teil nacho’s voor de buis hangt?

Voor de fans is er trouwens goed nieuws: HBO liet weten dat het een derde en laatste seizoen van ‘The Leftovers’ heeft besteld. Hier wordt alreeds afgeteld.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234