The Lookout

Naar 'The Lookout' zaten we al een hele poos met trillende handjes uit te kijken: debuterend regisseur Scott Frank bouwde als scenarist van onder meer 'Get Shorty', 'Out of Sight' en 'Minority Report' in Hollywood een torenhoge reputatie op.

Hoofdacteur en ster-in-wording Joseph Gordon-Levitt fonkelde vorig jaar nog in de bikkelhardgekookte high school-noir-thriller 'Brick', de ijzersterke pitch (met geheugenproblemen worstelende man raakt betrokken bij bankoverval) liet een nieuwe 'Memento' vermoeden, én de film kon in de States op jubelende recensies rekenen. Jammer genoeg kan 'The Lookout' de hoge verwachtingen niet helemaal inlossen.

De film begint als een verrassend realistische kijk op het alledaagse leven van Chris Pratt, een twintiger die aan een verschrikkelijk auto-ongeluk - twee mensen kwamen om het leven - een licht hersenletsel heeft overgehouden en nu door het leven sukkelt met een versplinterd kortetermijngeheugen, verstoorde cognitieve reflexen, een verwrongen zelfbeeld én een knoert van een schuldgevoel. Enter Gary Spargo, een gevaarlijk-charmante crimineel (Matthew Goode) die handig inspeelt op Chris' woede en frustraties en hem overhaalt om deel te nemen aan een kraak.

't Was een interessant en uitdagend idee om een lichtelijk mentaal gehandicapte jongen de hoofdrol te laten spelen in een Elmore Leonard-achtig misdaadverhaal, maar één van de pijnpunten van 'The Lookout' is nou net dat de karakterstudie waarmee de film aanvangt en het daaropvolgende bankovervalsegment nooit echt goed in mekaar willen klikken. Zodra de heist aan het rollen gaat, doet de cineast vreemd genoeg nog maar weinig met het amnesiegegeven - gewoon vergeten? - waardoor 'The Lookout' plotseling een sterk gemiste-kansengeurtje begint te verspreiden. Futloos wikkelt de plot zich af in de richting van een teleurstellende ontknoping, en hoewel de droefgeestige sneeuwlandschappen sfeervol in beeld werden gezet door 'A Simple Plan'-cameraman Alar Kivilo mist 'The Lookout' toch een zekere visuele punch.

De acteurs maken het wél waar: Gordon-Levitt is uitstekend als de ooit zo populaire en getalenteerde hockeyspeler die nu zelfs de blikopener niet meer kan terugvinden, en Jeff Daniels, na 'The Squid and the Whale' opnieuw met imposante Vader Abraham-baard, heeft als Chris' blinde kamergenoot een mooie bijrol.

'The Lookout' is op z'n best onderhoudend, maar het is zoals met de cleavage van Rode Nona uit 't Schipperkwartier: we hadden stilletjes gehoopt dat er méér in zat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234