'The Man from U.N.C.L.E.' in 15 codewoorden

Op 19 augustus schakelt het blockbusterseizoen over naar code geel: vanaf dan barst namelijk ‘The Man from U.N.C.L.E.’ los in de multiplexen, de langverwachte, door Guy Ritchie geregisseerde bioscoopversie van de gelijknamige spionnenserie.

Maar wacht: u was er niet (bewust) bij in de sixties? U hebt nog nooit van Napoleon Solo en Illya Kuryakin gehoord? Geen nood: hieronder vertellen we u alles over de oude serie, de oorspronkelijke acteurs, de reboot van Guy Ritchie, de nieuwe acteurs én de babes van U.N.C.L.E. Open Channel D: ziehier ‘The Man from U.N.C.L.E.’ in vijftien codewoorden.


1 U.N.C.L.E.

Het is een halve eeuw geleden dat miljoenen televisiekijkers voor de allereerste keer zagen hoe twee in deftige pakken gestoken mannen een stoffige kleermakerswinkel in Manhattan binnenstapten. De oude winkelbediende drukte op een knop op de stoompers, waarna een geheime deur achter in de zaak openschoof en de twee mannen een futuristische ruimte vol glitterende schakelaars en zoemende ponsbanden betraden – welkom in het hightech hoofdkwartier van U.N.C.L.E.

'Solo en Kurya­kin vormden een ietwat raar duo: de eerste een Amerikaanse gladjanus, de tweede een gedetacheerde KGB-agent'

U.N.C.L.E. stond niet voor ‘Oompje’, maar voor United Network Command for Law and Enforcement, een internationale organisatie die wereldwijd ‘de politieke en juridische orde in het oog houdt’. Anders gezegd: telkens als één of andere megalomane booswicht de wereld dreigt te vernietigen (meestal met behulp van een nucleair arsenaal, een gifraket of een galactische laserstraal), schieten de agenten van U.N.C.L.E. ijlings te hulp. Elke week – in afleveringen met heerlijke titels als ‘The Deadly Games Affair’, ‘The Project Strigas Affair’ of ‘The Yo-Ho-Ho and a Bottle of Rum Affair’ – stuurde goeie ouwe commandant Waverly (Leo G. Carroll), de baas van U.N.C.L.E., zijn twee zwierigste topspionnen, Napoleon Solo (Robert Vaughn) en Illya Kuryakin (David McCallum), op een nieuwe missie, gewapend met vulpennen die gifpijltjes konden afschieten, broekspijpen waarin amfibietanken verborgen zaten, en manchetknopen die als raketwerpers konden worden gebezigd. Solo en Kuryakin vormden een ietwat raar duo: de eerste een Amerikaanse gladjanus, de tweede een gedetacheerde KGB-agent. Een Amerikaan en een Rus die zich week na week samen in het gevaar stortten en voor elkaar opkwamen: in een tijd waarin de VS en de Sovjet-Unie in de échte wereld een apocalyptische Koude Oorlog uitvochten was zoiets niet vanzelfsprekend, maar het ongewone teamwork tussen Solo en Kuryakin was net wat de serie deed spetteren. Dát, én de coole muziek, én de actie, én de humor natuurlijk; want hoe ernstig of hoe levensbedreigend de situaties waarin de twee helden verzeilden, soms ook waren, er kon altijd wel een met een uitgestreken gezicht afgeleverde oneliner af: ‘It’s a handicap isn’t it? Being so obviously American?’


2 Napoleon Solo

‘My name is Napoleon Solo. I’m Enforcement agent in Section 2 here. That’s operations and enforcement.’ Ah, Napoleon Solo (links op foto)! Wie kind was in de jaren 60 of 70, toen de toenmalige BRT de herhalingen uitzond, wilde op de speelplaats niet Iron Man of Spider-Man zijn, maar hém. Napoleon Solo: gentleman-spion, vlotte prater, zelfverzekerde donjuan, lenige actieheld. Lijkt vaak meer geïnteresseerd in vrouwelijk schoon – Russische ballerina’s, Aziatische mamzels, Amerikaanse babes: zijn smaak is internationaal – dan in de missie, maar vergis u niet: Solo verhief het spionagewerk tot edele kunstvorm. Heeft ook goeie karatemoves in huis.


3 Illya Kuryakin

Illya Kuryakin (rechts op foto), de kouwe Rus, werd in de loop der jaren zo mogelijk nog populairder dan Napoleon Solo – vooral de vrouwelijke kijkers smolten wég bij de aanblik van zijn prachtige blonde haardos. Het grappige is dat de makers van ‘The Man from U.N.C.L.E.’ de Rus oorspronkelijk als sidekick van de Amerikaan zagen – vandaar dat hij in de eerste aflevering slechts vier lijntjes heeft en dat de serie niet ‘The Men from U.N.C.L.E.’ heet. Maar de chemistry tussen de twee acteurs was zó spetterend, en het contrast tussen de westerse vlotheid van Solo en de Sovjet-rechtlijnigheid van Kuryakin was zó leuk, dat de schrijvers al na één episode besloten om zijn rol groter te maken. Ook geinig is dat Kuryakin alleen in het eerste, nog in zwart-wit opgenomen seizoen met een vuistdik Russisch accent praat. In het tweede seizoen blijft er van zijn onverwoestbare Russische patriottisme nog maar weinig over, en spreekt hij gewoon Amerikaans Engels – in kleur.


4 Impact

‘The Man from U.N.C.L.E.’ groeide razendsnel uit tot een cultureel fenomeen – denk ‘Game of Thrones’ of ‘The Sopranos’, maar dan met een impact die nog tien keer groter is. De fantastische muziek (dat swingende openingsdeuntje, gecomponeerd door de grote Jerry Goldsmith!), de bruisende chemie tussen Solo en Kuryakin, het overweldigende vrouwelijke schoon, die zalige mix van knisperende humor en spannende-maar-niet-al-te-heftige actie: het sloeg aan, en hoe! Op het hoogtepunt, tijdens het tweede seizoen, bereikte de serie in de VS een kijkdichtheid van maar liefst 50 procent – een cijfer waar zelfs ‘F.C. De Kampioenen’ alleen maar van kan dromen. Het succes van ‘U.N.C.L.E.’ schoot binnen de kortste keren een nooit eerder geziene merchandisingindustrie op gang: lang voor de popjes en de ruimtetuigen uit ‘Star Wars’ de rekken van de speelgoedwinkels zouden inpalmen, waren de ‘Man from U.N.C.L.E.’-spullen enorm gewild door jong en oud: speelgoedpistolen, asbakken, ruilkaarten, T-shirts, en niet te vergeten de o zo felbegeerde U.N.C.L.E.-ID-kaarten! ‘The Man from U.N.C.L.E.’ luidde ook een nieuwe televisietrend in: de flikken en de advocaten uit ‘The Untouchables’, ‘Perry Mason’, ‘Peter Gunn’ en ‘Johnny Staccato’ hadden hun beste tijd gehad; de era van de spionnen, de geheim agenten en de ruimtereizigers was begonnen (in de jaren die volgden zagen onder meer ‘Mission: Impossible’, ‘I Spy’, ‘The Twilight Zone’, ‘Star Trek’ en ‘Lost In Space’ het licht).

Maar aan alle successen komt een einde, en na het vierde seizoen was het rijk van ‘U.N.C.L.E.’ uit. Onder invloed van het succes van ‘Batman’ en ‘Get Smart’, reeksen die het moesten hebben van uitzinnige, campy humor, besloten ook de makers van ‘The Man from U.N.C.L.E.’ ineens de richting van de camp in te slaan. Het gevolg was dat ‘The Man from U.N.C.L.E.’, net zoals zo veel andere langlopende televisieseries, ten prooi viel aan het ‘jumping the shark’-syndroom: de scenaristen pakten uit met plotwendingen die zo idioot waren dat de reeks alle geloofwaardigheid verloor. Zoals Robert Vaughn het zelf ooit heel treffend zei: ‘We evolueerden van een prachtige serie vol avontuur, romantiek en humor naar een regelrechte farce.’ Resultaat: de kijkcijfers kelderden, en ineens was het voorbij; op 15 januari 1968, na 105 afleveringen, trok televisiezender NBC de lont definitief uit het kruitvat.


5 Sixties

Wie ‘U.N.C.L.E.’ zegt, zegt niet alleen knalpoeder, dynamietbommen, semi-automatische geweren, mobiele satellietcommunicators en in sigarettenpakjes verborgen pocketzenders, maar ook: swinging sixties! Kijk op YouTube lukraak naar één of twee afleveringen, en u wordt prompt ondergedompeld in een vintage feest van champagne, cocktails, coltruien, babydolls, en knappe grieten die in zwoele nachtclubs de boogie of de surf dance staan te dansen. En check eens de ‘U.N.C.L.E.’-auto waarin Solo en Kuryakin rondrijden (eigenlijk een omgebouwde Pirana Coupe-Chevrolet): in het begin van de jaren 60 moet dat karretje er ongelooflijk futuristisch hebben uitgezien; vandaag oogt hij even vintage als de Amphicar van kapitein Zeppos. En kijk eens naar de technologie waarvan de agenten zich – wanneer ze geen sigaretten staan te paffen of cocktails staan te zuipen – bedienen! Die knopjes, die lichtjes, die flikkerende elektronenbuizen, die reusachtige magneetbanden in het zogenaamde ‘ultramoderne’ hoofdkwartier van U.N.C.L.E.! ‘The Man From U.N.C.L.E.’ is, met al die kernraketten en atoomkoppen, ook onlosmakelijk verbonden met de Koude Oorlog die in de jaren 60 volop woedde: het was de tijd van de Cubaanse rakettencrisis, van de nucleaire dreiging, van de Russische president Chroesjtsjov die uitriep: ‘We zullen jullie begraven!’ Overigens heeft Guy Ritchie het verhaal van de nieuwe ‘Man From U.N.C.L.E.’ wijselijk opnieuw in de gouden jaren 60 gesitueerd: hou u dus klaar voor een opwindende retrofuif vol mantelpakjes, smokings, Vespa’s, bourbon on the rocks en een bijpassende loungesoundtrack. Surf’s up!

''The Man from U.N.C.L.E.' betekende alles voor me. Het ene moment was ik een loonslaaf, het volgende was ik een ster die eisen kon stellen'


6 Robert Vaughn

Toen The Beatles in 1966 voor de derde keer op tournee vertrokken naar de VS (het zou hun allerlaatste tournee worden), luidde één van hun eisen: Robert Vaughn ontmoeten. Vóór hij in 1964 de smoking van Napoleon Solo aantrok en zichzelf onsterfelijk maakte, stond Vaughn bekend als een gedegen karakteracteur: hij speelde rolletjes in de televisiereeksen ‘Dragnet’, ‘Mike Hammer’ en ‘Gunsmoke’ en in 1960 vertolkte hij één van de zeven huurlingen in de westernklassieker ‘The Magnificent Seven’. En toen kwam ‘The Man from U.N.C.L.E.’. ‘Die reeks betekende alles voor me,’ aldus de nu 82-jarige Vaughn. ‘Het ene moment was ik een loonslaaf, het volgende was ik een ster die eisen kon stellen. Met andere woorden: ik kon een grotere trailer vragen (lacht).’ Ook naast de set besefte Vaughn ineens hoe het is om een vedette te zijn: ‘In die tijd stond mijn adres gewoon in het telefoonboek, met als gevolg dat er elke dag enkele honderden fans tegenover mijn huis op Mulholland Drive stonden. Na een tijdje had ik er genoeg van, en liet ik een hoog hek rond mijn huis optrekken. Toen ik de volgende ochtend een douche nam, zag ik door het badkamerraam ineens enkele jongeren naar me staren – ze waren doodleuk op mijn hek geklommen. Dat vond ik toch wel een beetje creepy (lacht).’ ‘The Man from U.N.C.L.E.’ werd voor Vaughn de springplank naar een mooie en lange carrière: hij stond tegenover Steve McQueen in de machtige politiefilm ‘Bullitt’, naast Charlton Heston in ‘Julius Caesar’ en tegenover Christopher Reeve in ‘Superman III’. Ook vandaag is Vaughn nog steeds actief: zo stond hij onlangs in Londen op de planken in de theaterversie van ‘Twelve Angry Men’. Way to go, Robert.

'Af en toe werd de aandacht me toch een beetje te pijnlijk – zoals toen een fan letterlijk een pluk haar uit mijn schedel trok'


7 David McCallum

Net als Vaughn had de in Schotland geboren David McCallum, bijgenaamd ‘de blonde Beatle’, in 1964 al een mooie carrière als karakteracteur achter de rug: in de ontsnappingsklassieker ‘The Great Escape’ vertolkte hij bijvoorbeeld de gesmaakte rol van Asley-Pitt, de Britse soldaat die op het geniale idee komt om de uitgegraven aarde uit de ontsnappingstunnels te verwijderen via de broekspijpen. Maar het was dankzij ‘The Man from U.N.C.L.E.’, en dankzij zijn blonde manen, dat hij een heuse wereldster werd – meer nog: een onversneden sekssymbool. Wie in de jaren 60 de naam ‘Illya’ liet vallen, zag de vrouwen rond zich bij bosjes in zwijm vallen. ‘Ik had net de opnamen van ‘The Greatest Story Ever Told’ achter de rug (waarin hij de rol van Judas speelde, red.), toen iemand me het script van de pilootaflevering van ‘The Man from U.N.C.L.E.’ bezorgde. Ze vroegen of ik interesse had om de Russische sidekick te spelen – het was de allereerste keer dat ik het woord ‘sidekick’ hoorde. Ik had vier lijntjes die ik met een zwaar Russisch accent moest uitspreken, maar ik zag het direct zitten.’ And the rest is history: McCallum stal in die eerste aflevering de show en Illya werd een volwaardige partner van Napoleon Solo. Het was uiteindelijk McCallums immense populariteit bij vrouwelijke fans die de kijkcijfers mee de hoogte in joegen. ‘Ik verloor wel mijn privacy,’ aldus McCallum vandaag. ‘Ik herinner me dat de politie mij uit een grootwarenhuis moest ontzetten toen de fans te opdringerig werden, en dat ze de straat moesten afzetten. Het was regelrechte waanzin. Je gaat me niet horen klagen hoor, ik beleefde ontzettend veel fun, maar af en toe werd al die aandacht me toch een beetje te pijnlijk – zoals toen een fan letterlijk een pluk haar uit mijn schedel trok.’ Ook McCallum wist na het stopzetten van de serie een mooie carrière uit te bouwen, onder meer in ‘The Invisible Man’ en de intrigerende sciencefictionreeks ‘Sapphire & Steel’, met Joanna Lumley. Vandaag mag de intussen 81-jarige McCallum zich dankzij zijn rol als lijkschouwer Donald ‘Ducky’ Mallard in ‘NCIS’ één van de bestbetaalde Britse acteurs in Hollywood noemen. ‘Om in één mensenleven in twee immens populaire series te hebben gezeten: prachtig. Vroeger riepen de mensen op straat altijd ‘Illya!’ naar me, nu is het ‘Ducky!’ Het rare is: de mensen die mij Ducky noemen, hebben meestal nog nooit van Illya gehoord. Heel bizar.’


8 Bond

Het hightech hoofdkwartier. De gadgets. De smoking. De grieten. De booswichten die meestal vanuit geheime bolwerken opereren. De naam James Bond is tot hiertoe nog nergens gevallen, maar nu kunnen we er echt niet langer omheen: natúúrlijk is ‘The Man from U.N.C.L.E.’ zwaar beïnvloed door de werken van Ian Fleming, en natúúrlijk is Napoleon Solo een lightversie van 007. ’t Was alsof Bond, die in 1962 voor het eerst in de bioscoop te zien was geweest in ‘Dr. No’, ineens de overstap van het grote naar het kleine scherm had gemaakt. Nog een overeenkomst: zoals Bond het geregeld dient op te nemen tegen de terroristenorganisatie SPECTRE, zo gaan Solo en Kuryakin vaak in de clinch met de schurken van T.H.R.U.S.H. (Technological Hierarchy for the Removal of Undesirables and the Subjugation of Humanity), een duivelse groepering die ernaar streeft om de wereldbevolking op te delen in meesters en slaven. Wat weinig mensen weten, is dat Ian Fleming himself aanvankelijk nauw betrokken was bij de serie. In 1964, toen Flemings elfde Bond-roman ‘You Only Live Twice’ uitkwam en ‘From Russia with Love’ volle zaken trok, vroeg ‘U.N.C.L.E’-bedenker Norman Felton aan Fleming of die geen consultant wilde zijn. Van Fleming komt onder meer de suggestie om het hoofdpersonage de naam Napoleon Solo te geven. Maar de samenwerking was maar van korte duur: op 12 augustus 1964 overleed Fleming aan een hartaanval. Kent u overigens de titel van de laatste James Bond-roman, in 2013 neergepend door William Boyd? Precies: ‘Solo’.

'Eén van de handelsmerken van de serie was de einde­loze stoet van knappe babes'


9 Babes

Het is hier al een paar keer vermeld: één van de handelsmerken van de serie was de eindeloze stoet van knappe babes. Solo en Kuryakin, de gelukzakken, werden voortdurend omringd door de mooiste vrouwen – in bikini, in babydoll, of in de meest sensuele cocktailjurken (het was altijd wel opletten geblazen: sommige van die grieten droegen revolvers of messen achter hun jarretelles). ‘Het was alsof ik was gestorven en naar de hemel was gegaan,’ zo zei Vaughn ooit over het vele vrouwelijke schoon dat hij aflevering na aflevering mocht kussen (meestal was het Solo die het meisje kreeg). De interactie tussen de twee hoofdacteurs en hun love interests leverde, behalve een hoop spectaculaire decolletés, vaak geweldige oneliners op: ‘May I introduce myself: I’m Napoleon Solo.’ Waarop zijn tegenspeelster: ‘And I’m definitely uninterested.’ De hotste, de mooiste en de zwoelste sterren van Hollywood maakten hun opwachting in ‘The Man from U.N.C.L.E.’: Cher, Joan Collins, Ahna Capri, Jill Ireland, Janet Leigh, Vera Miles, Nancy Sinatra (Illya, tegen Nancy: ‘It’s very disturbing to be locked in a room with you while you’re in that bikini’), Luciana Paluzzi (beter bekend als Bond-girl Fiona Volpe in ‘Thunderball’!) en onze eigen favoriet: de onvolprezen Tura Satana, een Aziatische schoonheid die we in de jaren 60 en 70 nog zouden zien schitteren in de cultklassiekers ‘Faster, Pussycat! Kill! Kill!’ en ‘The Astro-Zombies’. Babe alert! Babe alert!


10 Reboot

Al van bij de start van de reeks, in 1964, kon men Napoleon Solo en Illya Kuryakin geregeld in de grote zaal in actie zien, al ging het strikt genomen niet om bioscoopfilms: de makers monteerden gewoon twee afleveringen aan elkaar, filmden er wat extra scènes bij, en brachten het resultaat uit in de bioscoop onder titels als ‘To Trap a Spy’, ‘The Spy with My Face’, ‘One Spy Too Many’, ‘One of Our Spies Is Missing’ en ‘The Spy in the Green Hat’. De plannen voor een échte originele ‘Man from U.N.C.L.E.’-bioscoopfilm werden pas concreet in 2011. Talloze acteurs waren voor de hoofdrollen in de running: George Clooney, Ryan Gosling, Joseph Gordon-Levitt, Ewan McGregor, Christian Bale, Robert Pattinson, Michael Fassbender, Russell Crowe, Chris Pine, Bradley Cooper, Leonardo DiCaprio, Ryan Reynolds – kortom: iedereen behalve Gunther Levi. In 2012 stonden regisseur Steven Soderbergh en George Clooney klaar om eraan te beginnen, maar Clooney liep een rugblessure op en de opnamen werden op de valreep afgelast. Soderbergh trok zich uit het project terug; Guy Ritchie nam over; Tom Cruise zegde toe om Napoleon Solo te vertolken, maar liet ‘U.N.C.L.E.’ plots vallen ten voordele van ‘Mission: Impossible – Rogue Nation’. De woedekreten van Ritchie en de studiobonzen van Warner Brothers galmen nog steeds na. Enter Henry Cavill, waarna de opnamen in Londen, Napels en Rome eindelijk van start konden gaan. ‘Ik ben verrast dat het er alsnog van gekomen is,’ aldus Robert Vaughn. ‘Er is sinds 1968 geen jaar voorbijgegaan of er was wel een producent of een regisseur die zei dat hij een ‘Man from U.N.C.L.E.’-film zou maken. Maar niemand heeft het ooit echt gedaan – tot nu.’


11 Guy Ritchie

Of Guy Ritchie, de regisseur van ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ en ‘Sherlock Holmes’, zichzelf met ‘The Man from U.N.C.L.E.’ heeft overtroffen, moet u straks zelf maar eens gaan ontdekken, maar dat de cineast met veel liefde en respect voor de oude serie te werk is gegaan staat buiten kijf. ‘Van de serie herinner ik me vooral de heerlijk lichte toon; die unieke mix tussen actie en humor. Die lijn wilde ik absoluut doortrekken in mijn film. Ik heb ook goed naar ‘Butch Cassidy and the Sundance Kid’ gekeken – die western van George Roy Hill is voor mijn film zelfs een belangrijkere bron van inspiratie geweest dan de serie zélf. De even ontroerende als grappige bromance tussen Paul Newman en Robert Redford wilde ik ook zien tussen mijn eigen hoofdacteurs. Napoleon en Illya nemen zichzelf serieus, maar niet té serieus. In alle bescheidenheid: ik denk wel dat de fans tevreden zullen zijn.’

'Mijn personage is een selfmade feeks. Maar wees gerust: in het echt ben ik een warm diertje'


12 Elizabeth Debicki

Aan wondermooie babes ook in de nieuwe ‘Man from U.N.C.L.E.’ geen gebrek: zo wordt de rol van Victoria Vinciguerra (geef toe: voor een blondine met zo’n naam wilt u een moord begaan), een Italiaanse feeks die in een ondergrondse bunker aan een atoombom knutselt, vertolkt door de vorstelijke Elizabeth Debicki (24), een aanstormende actrice (en tevens het lief van Michael Fassbender) die u misschien al zag fonkelen in Baz Luhrmanns ‘The Great Gatsby’. ‘Victoria is een selfmade feeks,’ aldus Debicki, ‘Ze is steenrijk, ze is onafhankelijk, ze heeft haar eigen imperium opgebouwd, en nu is ze vastbesloten om zich in de nucleaire business te gooien – door haar eigen atoombom te produceren en te verkopen. Om in de juiste stemming te raken, heb ik een hoop classics uit de jaren 60 bekeken: ‘Belle de jour’ bijvoorbeeld, met Catherine Deneuve. De bevreemdende kilheid die Deneuve in die film uitstraalt, heb ik ook aan Victoria proberen te geven. Maar wees gerust: in het echt ben ik een warm diertje (lacht).’


13 Alicia Vikander

Nog meer adembenemend natuurschoon krijgt u te zien in de beeldmooie gedaante van Alicia Vikander (26): zij vertolkt in ‘The Man from U.N.C.L.E.’ de cruciale rol van Gaby Teller, een Oost-Duitse dame die Napoleon en Illya op het spoor van de hiervoor vermelde Victoria Vinciguerra brengt. ‘Ik heb de film enkele dagen geleden voor het eerst gezien,’ aldus Vikander, ‘en ik was echt onder de indruk. De muziek, de manier waarop Guy met het tempo speelt, de kurkdroge humor: ‘The Man from U.N.C.L.E.’ valt echt met geen enkele andere blockbuster te vergelijken. Ik zag pure magie. En telkens als ik mezelf zag, met die lange wimpers en in die typische jaren 60-outfits, zag ik Twiggy (lacht).’ Net als Debicki is de in Göteborg geboren Vikander een absolute ster-in-wording: straks ziet u haar naast Matthias Schoenaerts schitteren in ‘The Danish Girl’, naast Bradley Cooper in ‘Adam Jones’, en naast Matt Damon in die andere, even beroemde spionnenfranchise: ‘Yep, ik kan officieel bevestigen dat ik in de nieuwe Jason Bourne-film zit. De opnamen gaan binnenkort van start, met Paul Greengrass opnieuw in de regiestoel. Ik kan niet wachten.’


14 Henry Cavill

De nieuwe Napoleon Solo heet Henry Cavill (32), hij die in ‘Man of Steel’ de scharlaken cape van Superman droeg. Een verrassende keuze: in vergelijking met de topacteurs die de voorbije jaren voor de rol in de running waren – van Clooney tot Cruise – is Cavill eigenlijk maar een ‘kleine’ naam. Maar volgens de eerste geruchten is Cavill dé revelatie van ‘The Man from U.N.C.L.E.’. ‘Jaren geleden deed ik een auditie voor de rol van Illya,’ aldus Cavill, ‘maar ik heb er nooit meer iets van gehoord. Tot ik ineens telefoon kreeg van Guy: ‘Tom Cruise is out, we willen jou voor de rol van Napoleon Solo.’ Ik blij natuurlijk – en ik heb er geweldig veel lol aan beleefd. Napoleon mag dan een CIA-agent zijn, ik speel hem met een extreem flegmatieke Britsheid. Hij is een Amerikaan die zich probeert te gedragen als een heertje uit de Engelse high society uit de jaren 60 – wat tot een hoop geinige taferelen leidt. Nou ja, dat hoop ik tenminste. Aan het publiek om te beslissen of er een droogkomieke Engelsman in mij schuilt.’

'Nu de dreiging van de Koude Oorlog een beetje terug is, is 'The Man from U.N.C.L.E.' weer ultrarelevant. We moeten Poetin maar een bedankbriefje sturen'


15 Armie Hammer

Neen, we hebben het hier niet over de hamer van Thor, maar over Armie Hammer (28), de van ‘The Social Network’ (waarin hij de dubbele rol van de tweelingbroers Winklevoss vertolkte) en ‘The Lone Ranger’ gekende Amerikaanse acteur die in ‘The Man from U.N.C.L.E.’ gestalte geeft aan het Rode Gevaar – Illya Kuryakin. ‘Als Amerikaan vond ik het wel spannend om een Rus te vertolken die de Amerikanen aanvankelijk als doodsvijanden beschouwt,’ aldus Hammer. ‘Ter voorbereiding heb ik een hoop films bekeken waarin Amerikaanse acteurs de rol van Russen spelen – Arnold Schwarzenegger in ‘Red Heat’ bijvoorbeeld, en Dolph Lundgren in ‘Rocky IV’. Al kan ik niet zeggen dat ik mijn eigen vertolking op die laatste heb gebaseerd (lacht). Ik heb ook heel grondig de Koude Oorlog bestudeerd. De Cubacrisis, de Berlijnse Muur, Gary Powers: die hele geschiedenis heeft geen geheimen meer voor me. Trouwens: nu de dreiging van de Koude Oorlog weer een beetje terug is, is ‘The Man from U.N.C.L.E.’ weer ultrarelevant. Ik vind dat we maar een bedankbriefje naar Poetin moeten sturen (lacht).’


Bekijk de trailer van 'The Man from U.N.C.L.E.':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234