null Beeld

The Neon Judgement (Het Depot Leuven)

Het vat van de woede, de verontwaardiging en de paranoia waaruit The Neon Judgement aan het begin van de jaren tachtig tapte voor 'TV Treated', 'Too Cold to Breathe' en 'The Fashion Party' is nog lang niet af, maar zoals u dinsdag in Humo kunt lezen, trekken Dirk Da Davo (né Timmermans) en TB Frank (né Vloeiberghs) er later dit jaar voorgoed de stekker uit.

Niet omdat ze per se willen stoppen op hun zenit - er bestaat overigens verwarring over het exacte tijdstip waarop ze dat bereikten: volgens sommigen wist alleen hun vroege werk, netjes verzameld op '1981-1984', de tijdgeest perfect te vatten; andere beweren dat de nieuwe richting die de Leuvenaars insloegen met 'Horny As Hell' de neergang inluidde; zelf houden ze 't erop dat ze in de vroege nineties dankzij grunge en consorten eenvoudigweg démodé raakten. Dankzij de in het openbaar verkondigde lof van nieuwlichters als Tiga, The Hacker en Dave Clarke, die als jonge snaken in de ban raakten van pakweg 'The Fashion Party' - hun vonkende remixes waren wederdiensten in natura - verscheen TNJ weer af en toe op de radar, maar de tijdgeest trapten ze nooit meer op de staart. En dan zijn er twee opties: doorgaan en hopen dat men waardig ouder wordt - het geslaagde voorbeeld stond gisteravond in het Koninklijk Circus - of muzikaal harakiri plegen, en dat vieren met een vaarweltourneetje.

Cut to the chase: de groep die zaterdag in Het Depot passeerde, was géén potsierlijk hologram van de groep die ons als dertienjarige voorgoed van de 'BRT Top 30' genas. Oké: 'Awful Day', 'Sister Sue' en 'I Wish I Could' - de TNJ-song die Humo's Marc Mijlemans tot de groep bekeerde - schuifelden voort met een (weliswaar elegant) looprek; de destijds zo weergaloze tracks 'Factory Walk' en 'The Man' meurden lichtjes uit de bek; en 'Machine Life', 'Are You Real?' en de Cramps-cover 'Human Fly' had ik niet gemist, mochten ze achtergebleven zijn in het repetitiehok. Maar 'Too Cold to Breathe' was een denderende tank, alsook het bewijs dat de boodschap van de groep nog niks aan relevantie heeft ingeboet - op het videoscherm flitsten korrelige beelden van het Tahrirplein en slogans die recht uit Orwell's '1984' werden gelicht: de tijdgeest kwam even binnen handbereik.

En 't ging crescendo toen Jean-Marie Aerts - twee trefwoorden voor wie z'n muzikale geschiedenis niet kent: gitaar, TC Matic - een door twaalf effectpedalen verinneweerde basgitaar inplugde: 'Voodoo Nipplefield', het stokoude heart of darkness uit 'The Mafu Cage', kreeg een setje overbruggingen aangemeten en ging daardoor als vanouds pompen. Aerts' gitaar sloeg ook vonken uit het door hemzelf geproducete '13.13', op plaat hoogstens een wat experimentelere versie van 'Fools Gold' van The Stone Roses, maar hier ontblootte het een stel XXXL-ballen. Ook de doortocht van Luc Van Acker, door Da Davo aangekondigd als 'the most revolting of all cocks' (trefwoorden, behalve Revolting Cocks, zijn project met Richard 23 van Front 242 en Al 'Ministry' Jourgensen? Tienen, Arbeid Adelt, Anna Domino) bleef niet onopgemerkt: eerst worstelde hij zich mee door het geile 'S.T.L.G.', daarna mokerde hij in op 'Concrete (It Feels So Strong)' - punk mag in al die jaren dan al een bierbuik en een extra kin gekweekt hebben: levend is hij anders wel.

'TV Treated' was een Bom: meer hoeft u daarover niet te weten. Tenzij nog dit: in 1983 schopte de groep in dat nummer tegen het massamedium televisie, of althans tegen de burgerlijke gewoonte om comateus voor de flikkerende beeldbuis te hangen en de beeldenstroom botweg te consumeren; in 2015 komt de vervuiling gewoon rechtstreeks binnen via smartphones - lees: het Verhaal van The Neon Judgement is nog lang niet uit, 't is hoogstens toe aan een herdruk.

'Nion' biesde het optreden netjes af met prikkeldraad die onder hoogspanning stond: Da Davo hoste als geëlektrocuteerd over het podium, Da Davo martelde z'n gitaar en Aerts en Van Acker speelden voor extra stoorzender. Lees: drie vijftigers en een zestiger die relevante noise stonden te produceren zonder dat wij één keer in de lach hoefden te schieten. Zulks heet: klasse. Dat ze die vonk binnenkort met de hak voorgoed doven: grote klasse.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234