null Beeld

The Other Boleyn Girl

Het kostuumdrama 'The Other Boleyn Girl' rakelt één van de meest legendarische catfights uit de Britse historie op. In 1525, het jaar dat Godfried met den Baard de Ronde van Vlaanderen wint, begint de Engelse koning Henry VIII, die tot groeiende zenuwachtigheid van zijn hofhouding nog steeds verlegen zit om een mannelijke troonopvolger, stilaan uit te kijken naar een vruchtbare minnares.

Erik Stockman

Edelman Thomas Boleyn ruikt zijn kans om status en rijkdom te verwerven en schuift prompt zijn dochter Anne naar voren. 'Heb ik ook nog iets te zeggen?' horen we Anne vragen, waarop haar hebzuchtige oom, de hertog van Norfolk, in de typische toonaard van een booswicht 'Neen!' uitkraait. Surprise: tijdens een gearrangeerd rendez-vous op het familiedomein van de Boleyns komt King Henry (Eric Bana) níét onder de bekoring van de machtsgeile Anne (Natalie Portman), maar wel van dat andere Boleyn-meisje, de veel zachtere Mary (Scarlett Johansson). Waarna het hele gezelschap, decolletés inbegrepen, naar het hof in Londen verhuist en de onverbrekelijk gewaande bloedband tussen de zusjes ontaardt in kille vijandschap: catfight! Catfight!

Zoals het een veertig miljoen dollar kostend historisch drama betaamt, oogt de production design van 'The Other Boleyn Girl' ronduit subliem. De veertigarmige kandelaren schitteren als zilverschuim in de ochtendzon, de statige sleepjurken komen net van tussen de wasknijpers, en de kastelen zien er, eh, enorm kastelerig uit. Toch lopen wij hier niet bepaald over van geestdrift: daarvoor mist deze film een zekere cinematografische allure en is de karaktertekening van de hoofdpersonages - Mary is het engeltje, Anne de bitch - niet alleen historisch onjuist (check uw geschiedenis) maar ook nogal karikaturaal. Een ander euvel is dat de makers bijna uitsluitend inzoomen op de sensationele tabloiddimensies van de feiten (Seks! Verraad! Overspel! Romantiek! Schandaal!). Zeker de tweede helft van 'The Other Boleyn Girl' laat zich bekijken als een té haastig afgeraffelde opeenvolging van huwelijken, zwangerschappen, miskramen en bevallingen. Aan de ontzagwekkende religieuze en politieke implicaties van Henry's strapatsen (de hele situatie dreigde Engeland in tweeën te scheuren) gaat regisseur Justin Chadwick, die zich liet leiden door de bestseller van Philippa Gregory (naar verluidt een mengelmoes van historische dwalingen), veel te gemakkelijk voorbij: 'I have torn this country apart for you!' horen we Henry tegen Anne uitroepen, en daar moeten we het qua ruimere duiding helaas mee stellen.

Over de vertolkingen kunnen we ook niet echt euforisch doen. Zeker, Scar & Nat zijn twee smakelijke hotties die gerust eens aan onze boleynen mogen komen likken, maar ze missen de klasse, het inlevingsvermogen, en ook wel een zekere Britishness om echt diep onder het vel van de getormenteerde Boleyn-zusjes te kruipen.

Maar bon, zoals de allerbeste soaps bevat ook 'The Other Boleyn Girl' genoeg weerhaakjes om vooral de oma's en de bakvisjes in het publiek heel even mee te slepen: wie raakt het eerst in de koninklijke sponde? Wordt het kindje een jongetje of een meisje? Wiens kopje rolt eerst? En gaat Brooke nu eindelijk trouwen met Ridge? U vindt de antwoorden vanaf déze week in 'The Boleyn and the Beautiful'!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234