The Partchesz - The Partchesz

Nathalie Delcroix van Laïs en Bjorn Eriksson van Maxon Blewitt en Admiral Freebee hebben een countryplaat gemaakt zonder banjo's en violen, en met slechts zeer sporadisch een pedalsteelgitaar.

Het met elektronica en industriële omgevingsgeluiden doorspekte debuut van The Partchesz is bijgevolg géén volbloed aanrader voor liefhebbers van het genre, maar wel uiterst geschikt voor niet-ingewijden die door hun afkeer van de countrysound de countrysong niet meer horen. En aan geweldige songs geen gebrek op deze plaat. Delcroix en Eriksson selecteerden twee Lefty Frizzell-klassiekers, twee ballades van übercowboy Hank Williams, een handvol traditionals en enkele eigen songs.

Om niet iedereen meteen de stuipen op het lijf te jagen, wordt op vrij klassieke wijze geopend met Williams' 'Lost on the River', en ook voor 'Cold Cold Heart' blijven ze eerbiedig in de rug van de grote Hank. Met het door Johnny Cash en Joan Baez naar het collectieve geheugen gezongen 'The Banks of the Ohio' doet het duo eveneens weinig wereldschokkends. Een drie minuten aangehouden windvlaag zou de song een zweem van moderniteit moeten geven. Zou, en moeten, maar nee.

Delcroix en Eriksson serveren even later wel een versie van het eeuwenoude 'In the Pines' die wij nog niet eerder hadden gehoord, en dat is, ook al zat wellicht niemand erop te wachten, een hele verdienste. Wat Eriksson doet met Lefty Frizzells 'Always Late' getuigt eveneens van een bewonderenswaardige koelbloedigheid: geruggensteund door een steelgitaar en een at random bliepende synthesizer (denk: kortsluiting in 'Battlestar Galactica') brengt hij de song als betrof het een demo die hij een halfuurtje eerder had verzonnen. Een versie die doet denken aan wat The The op 'Hanky Panky' met het oeuvre van Hank Williams deed.

'Success' begint exact als iets van de Plastic Ono Band ('Isolation'?) en het mag een klein mirakel heten dat het geen tegenvaller is wanneer niet John Lennon maar Bjorn Eriksson uit Antwerpen invalt.

'The Partchesz' is ondanks de gloedvolle engelenstem van Nathalie Delcroix met stip de koudste countryplaat in onze kast en daardoor uiterst geschikt om de laatste rechte lijn van deze ellendig miezerige zomer mee door te komen. Een geslaagd en vooral volstrekt uniek debuut. Wat zeggen wij dan? Hop met The Partchesz!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234