null Beeld

'The Pirates! Band of Misfits': op bezoek in de Aardman-studio

Een animatiefilmpje maken met klei: hoe moeilijk kan het zijn? Onvervaard neem ik de proef op de som en schaf ik me in de speelgoedwinkel een klomp klei aan, waaruit ik thuis een mannetje met twee armpjes, twee beentjes en een primitief hoofdje boetseer: Flitz, mijn eerste animatiefilmheld, is geboren.

Enkele dagen na mijn belachelijke experiment bevind ik me samen met een handvol andere Europese filmjournalisten op een plek waar ze wél weten hoe het moet: de befaamde Aardman-studio in Bristol. Sinds 1975 produceren Peter Lord en de zijnen hier het ene plasticinemirakeltje na het andere: videoclips (onder meer 'Sledgehammer' van Peter Gabriel), reclamespots, kortfilms ('Wallace & Gromit'!) en sinds 2000 ook langspeelfilms: 'Chicken Run', 'Arthur Christmas' en 'Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit'. Ook de recentste worp van Aardman, 'The Pirates! Band of Misfits', is opnieuw een weergaloos hoogstandje van claymotion.


Enkele quotes

HUMO In 'Pirates!' is vijf jaar noeste arbeid gekropen. Waar hebt u het geduld leren opbrengen om zó lang aan één project te werken?
Peter Lord (regisseur van de film) «Animatiefilms zijn altijd een werk van lange adem – niet alleen die in plasticine. Die van Pixar werken doorgaans vier of vijf jaar aan hun films, DreamWorks idem dito. En de Franse tekenfilm 'A Monster in Paris' was maar liefst acht jaar in de maak! Tja, wie in dit vak stapt, kan maar beter een geduldig karakter hebben.
»Zelf doe ik het voor dat ene magische moment waarop ik de afgewerkte film samen met het publiek in de bioscoopzaal kan zien. Als ik de mensen dan hoor lachen, gieren en brullen, dan waan ik me in de hemel. Dáárop wacht ik – vijf jaar lang (lacht).»
HUMO Zou het niet veel gemakkelijker zijn om uw films met de computer tot stand te brengen, in plaats van met klei?
Lord «Nee: met plasticine werken is veel leuker. Neem nu de mannen van Pixar – die zitten vijf jaar lang elke dag achter een computerscherm. Dat lijkt me pas écht saai. Wij lopen tenminste rond in een echte studio, en we kunnen onze personages aanraken. Kleien is altijd een beetje spelen – tráág spelen.»
HUMO Alleen al in de baard van de Piratenkapitein is een vol jaar werk gekropen, las ik.
Lord «Klopt. De baard van de Piratenkapitein synchroon met zijn mond laten bewegen was één van de grootste technische uitdagingen. Eén man, Andy, is daar negen maanden mee bezig geweest. Hij is de baas van de afdeling Baard, Research & Development (lacht).»

HUMO Heeft Hugh meegeschreven aan het scenario? Normaal stapt hij nooit in een project als hij niet honderd procent tevreden is over het script.
Lord «Hij is inderdaad erg veeleisend. Laten we mekaar geen mietje noemen: Hugh heeft eigenlijk een bloedhekel aan acteren. Oei, dat kwam er feller uit dan ik had bedoeld (lacht). Laat me zeggen dat hij, als het op acteren aankomt, niet bepaald hongerig is, en dat hij alleen maar toehapt als hij er echt zin in heeft. Maar daarna geeft hij zich wel helemaal. In de opnamestudio zal hij niet rusten voor de grap honderd procent goed zit – heel bewonderenswaardig. En net als álle goeie acteurs waagt hij zich graag aan een stukje improvisatie - hij zal een scène tien keer volgens het script spelen, en de elfde keer gooit hij er ineens een zelfverzonnen zinnetje tussen. Vaak is het zelfs díé take die in de afgewerkte film terechtkomt.»

HUMO Wat is nu het moeilijkste: acteren in een animatiefilm, of acteren in een live-actionfilm?
Grant «Animatie is veel makkelijker. Je hebt gewoon veel minder stress: er is minder tijdsdruk, en het is ook stukken goedkoper. Een geluidsopname kost maar een habbekrats – als je wil, kun je duizenden en duizenden takes doen. En als een stukje dialoog echt niet blijkt te werken, dan zetten ze de scenaristen opnieuw aan het werk en mag je enkele dagen later op je gemak terugkomen voor een nieuwe poging.
»Nog een voordeel: de toeschouwers zien niet mijn vervelende smoel op het scherm, maar een ventje van klei. En best van al: als 'Pirates!' een gigantisch kassucces wordt, dan is dat dankzij mijn stem; als de film flopt, dan is het de schuld van de animatoren.»

HUMO U hebt onlangs verklaard dat u alleen nog maar uit uw zetel komt als u daar echt zin in hebt. Waarom wilde u dan uitgerekend deze film doen?
Grant «Dit project was gesneden koek voor mij. Het scenario van 'Pirates!' past perfect in de traditie van Aardman: het is buitengewoon goed geschreven, clever, geschikt voor alle leeftijden, en de humor is even absurd als gesofistikeerd. Kortom: helemaal mijn ding.»

HUMO De ene keer horen we zeggen dat u acteren leuk vindt, de andere keer zegt u dat het u tegenstaat. Hoe kijkt u er op dit moment tegenaan?
Grant (laat een langgerekte kreun horen) «Breek me de bek niet open...
»Luister, ik heb de voorbije drie jaar nauwelijks geacteerd, en dat is me buitengewoon goed bevallen. De goesting is op dit moment helemaal weg. Zo heel af en toe doe ik dingetjes die ik interessant vind, zoals 'Pirates!' en 'Cloud Atlas'. Zelf een film schrijven en regisseren zou ik ook wel leuk vinden. Maar acteren? Not interesting at all. Toch niet op dit moment.
»Och, ik ben eigenlijk nooit één van die acteurs geweest die zegt: 'Aaargh, ik móét acteren! Zet me op de planken, want ik moet me kunnen smijten!' Ik héb dat gewoon niet. Nooit gehad, trouwens.»

undefined

Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234