'The Powerpuff Girls': Cartoon Network pakt uit met de glorieuze terugkeer van de tekenfilmreeks

Wij veroordelen niet, en dus is het onze plicht om u – van gids tot trouwe televisiekijker – mee te delen dat Cartoon Network vandaag uitpakt met de glorieuze terugkeer van ‘The Powerpuff Girls’. De originele tekenfilmreeks rond drie kleine meisjes die tevens superhelden zijn, ging van start in de jaren 90, en hield het ogenschijnlijk definitief voor bekeken in 2005. Maar elf jaar is nu eenmaal een eeuwigheid in Hollywood, en dus kon een reboot écht niet langer uitblijven.

'De grootste innovatie? De meisjes hebben nu gsm's.' Nick Jennings over de nieuwe Powerpuff Girls

Nick Jennings (executive producer) «Eigenlijk is er geen beter moment denkbaar voor een terugkeer van ‘The Powerpuff Girls’. Toen het origineel in de jaren 90 op het scherm kwam, was het idee dat je een tekenfilm rond drie vrouwelijke hoofdrollen kon laten draaien, nog vrij revolutionair. Maar wat zie je vandaag? Dat de discussie rond de rol van vrouwen in de samenleving en het feminisme opnieuw oplaaien. De show is vandaag dus even relevant als toen ze voor het eerst uitgezonden werd.»

Bob Boyle (animator) «Ook in de tekenfilmcultuur zijn de man-vrouwverhoudingen interessant om zien: in tegenstelling tot vroeger zie je vandaag dat het niet alleen cool geworden is om een nerd te zijn en je te verdiepen in tekenfilms – je raakt er als meisje net zo goed mee weg als jongens. Dat is nieuw.»

HUMO Hoe moeilijk is het om een tekenfilm uit de jaren 90 naar een nieuw millennium te brengen? Het is pakweg ‘The Simpsons’ ook niet helemaal zonder kleerscheuren gelukt.

Jennings «Er zijn natuurlijk wel een paar uitdagingen. Er is heel wat tijd verstreken, maar dat steken we ook niet weg: de meisjes zitten ondertussen niet meer in de kleutertuin, maar zitten op school, waar ze omgaan met typische dingen als strenge leerkrachten en voor het eerst uitgaan. Ook een grote innovatie: de meisjes hebben nu gsm’s. In de oorspronkelijke reeks was daar nog geen sprake van, vooral omdat je die toen ook echt nog niet in je zak had zitten.»

HUMO De originele reeks had altijd iets naïefs over zich. Zet je dat niet op het spel als er plots dwingende maatschappelijke thema’s verkend moeten worden?

Jennings «Nee, het eindproduct blijft altijd een show voor kinderen. We hebben zelf ook iets tegen cartoons die hun morele boodschap er zo hard willen indrammen dat het gênant wordt. Maar ook al mik je op kinderen, voor ons wordt het pas echt leuk als Bob en ik ook kunnen lachen. Door het bijvoorbeeld indirect over thema’s als feminisme te hebben. Als kind snap je die verwijzingen natuurlijk niet. En dat is oké: het maakt niet uit. Als je volwassen bent, zul je het wel doorhebben. De beste shows zijn net die waarbij je als kind na afloop goedgezind de tv uitzet, en waarbij je pas jaren later plots beseft: ‘Ah, die aflevering van toen ging eigenlijk over vrouwenrechten!’»

HUMO Nog geen boze reacties gekregen van toenmalige fans die misnoegd zijn omdat je aan hun kindertijd hebt zitten sleutelen?

Jennings «We hebben wel wat hatemail gekregen, ja (lacht). Vooral van mensen die het niet vonden kunnen dat we niet met de originele stemacteurs in zee gegaan zijn. Maar wat is het nut van een nieuwe reeks als die exact hetzelfde is als de oude? Dan kun je evengoed naar de herhalingen kijken. We zijn ook niet ondoordacht te werk gegaan, dat kan ik je verzekeren: we hebben elk detail van het origineel bekeken en dan de vraag gesteld: ‘Houden we dit of is het aan een update toe?’ Ik geloof dat de meeste mensen die zich in het begin druk maken over wat we veranderd hebben, na verloop van tijd onze beweegredenen wel zullen begrijpen.»

Boyle «Trouwens, als je mensen boos kunt maken door een tekenfilm te verbouwen, moeten ze wel écht fan zijn. En een trouwe fanbase kan toch alleen maar goed zijn?»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234