The Prestige

De jonge Britse regisseur Christopher Nolan redde de Caped Crusader twee jaar geleden van de vergeetput met 'Batman Begins' en de opnamen van die film waren kennelijk zo meegevallen dat Nolan acteurs Christian Bale en Michael Caine én zowat zijn hele technische ploeg meteen meenam naar zijn volgende project, een in het Londen van rond de eeuwwisseling gesitueerd moordmysterie over de rivaliteit tussen twee magiërs.

Bale mag dit keer in de huid kruipen van Alfred Borden, een illusionist die in een bittere vete verwikkeld raakt met Robert Angier (Hugh Jackman, zonder Wolverine-bakkebaarden), nadat hij tijdens een verkeerd gelopen stunt de dood van diens geliefde heeft veroorzaakt.

De opponenten proberen daarna elkaars act te saboteren en de ruzie neemt snel gevaarlijke proporties aan, ook al omdat de twee tegenpolen zijn: Angier is de aristocratische showman die zijn kunstjes als geen ander weet te verkopen, Borden de minder zwierige maar geniale magiër. En uiteraard vallen ze ook nog eens op dezelfde vrouw (Scarlett Johansson, ruim twee uur in worsteling met een cockney accent). Dit veelbelovende, aan een boek van Christopher Priest ontleende gegeven, inspireerde Nolan ertoe zijn film óók als een goocheltruc op te vatten en ons simpele kijkers met allerlei misleidende hints en aanwijzingen, afleidingsmanoeuvres en rookgordijnen op het verkeerde been te zetten en aan het eind triomfantelijk het konijn uit de hoge hoed te toveren.

Op papier leek het ongetwijfeld een goed idee, maar Nolan en zijn co-scenarist/broer Jonathan doen hier toch wel héél ingewikkeld: sinds 'Memento' weten we dat de heren niet van een rechtlijnig verhaaltje houden, maar in 'The Prestige' maken ze zoveel bokkensprongen in de tijd, wordt de grens tussen schijn en werkelijkheid zo vaak uitgegomd dat wij lang voor de Grote Finale in zicht kwam al dazed , confused & helaas ook redelijk ongeïnteresseerd in de touwen hingen. De mensen mogen best laten merken dat zij óók gestudeerd hebben, maar de grote meerwaarde van al die verteltechnische goochelarij ontging ons toch wel enigszins.

'The Prestige' ziet er overigens wél bijzonder fraai uit - Nolan blijft een superieur stilist - en ook voor enig vermaak zorgt dame David Bowie, die even uit een kunstgalerij werd geplukt voor één van zijn bizarre cameo's, dit keer als de geniale wetenschapper Nikola Tesla.


Extra's **: Een fotogalerij en een 'Director's Notebook' waarin de regisseur en leden van cast en crew aan het woord komen, en diverse aspecten van de productie worden belicht: in sneltreinvaart weliswaar, want het item klokt op net geen twintig minuten af.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234