null Beeld

The Princess and the Frog

De release van 'The Princess and the Frog' mag gerust als een eventje worden bestempeld: 't is de eerste met de hand getekende animatiefilm van de Walt Disney Company sinds 2004.

'Met de hand getekend': proef de woorden op uw tong. Het klinkt een beetje als 'bakelieten telefoontoestellen' of 'biefstuk met gebakken aardappelen zoals elke woensdagmiddag klaargemaakt door mama' - iets uit lang vervlogen tijden.

Na het floppen van 'Home on the Range' leek de traditionele animatiefilmkunst dood en begraven, maar toen Pixar-baas John Lasseter in 2006 aan het hoofd van Disney kwam te staan, gaf hij tot eenieders verbazing onmiddellijk het bevel om de tekentafels weer open te plooien.

Ironisch eigenlijk: uitgerekend de man die in de jaren negentig met 'Toy Story' de digitale revolutie in tekenfilmland had ontketend, verklaarde nu open en bloot zijn liefde voor de ouderwetse pen & inktpot: 'Ik geloof in ambachtelijk getekende animatie,' aldus Lasseter, 'maar we hebben wel sterkere verhalen nodig.' De chef voegde de daad bij het woord en zette het licht op groen voor 'The Princess and the Frog': eindelijk nog eens een écht sprookje, in plaats van een parodie op een sprookje! Joepie!

Het resultaat doet deugd aan de netvliezen. Die gestileerde achtergronden: niet meer aanschouwd sinds 'Aladdin'! Die gezellige kleuren: niet meer waargenomen sinds 'De reddertjes'!

Hoe fantastisch we 'Finding Nemo' en 'Up' ook vinden, ergens blijven wij de warme tinten van de oude Disneyfilms verkiezen boven de al te perfecte look van de nieuwe generatie digitale animatiefilms. Het zal aan onze nostalgische inborst liggen.

En toch voelden we ons enthousiasme al snel als een baksteen naar de bodem zinken. De 'Er was eens'-magie is ver te zoeken, en de reden is dat de scenaristen het mooie romantische sprookje van de prinses en de kikker hebben verplaatst naar de bayou van New Orleans anno 1920.

Géén goed idee: in plaats van koningen, kastelen en een toverbos krijg je alleen maar klamme moerassen, flauwe grappen en ondraaglijk veel Dixielandherrie voorgeschoteld. Erger nog: tussen de vele sidekicks is er niet één om je hart aan te verpanden, en de prinses is niet eens een echte prinses!

De chef had het bij het rechte eind: de traditionele tekenfilm leeft nog, maar we hebben sterkere verhalen nodig.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234