null Beeld

The Reunion

Half geslaagde aanklacht tegen pestgedrag.

Wraak nemen op de ellendelingen die je vroeger op school het leven zuur maakten: velen dromen ervan – we krijgen je nog wel, Dirk Bettendorf! – maar de hoofdfiguur van ‘The Reunion’ dóét het. Tijdens een steeds meer uit de hand lopende klasreünie neemt Anna – de omstreden Zweedse kunstenares Anna Odell speelt gewoon zichzelf – ongevraagd het woord en geeft ze haar kwelgeesten van twintig jaar geleden één voor één lik op stuk. Wat volgt is een behoorlijk intens feestje, alleen lijkt het allemaal zó goed op ‘Festen’ – slechts de kettingdans ontbreekt – dat we er een beetje zenuwachtig van worden. Maar dan komt het: in de tweede helft verandert ‘The Reunion’ ineens in een documentaire die laat zien hoe Odell de échte pestkoppen van weleer opbelt en uitnodigt voor een gesprek. Of zijn het toch weer acteurs die we daar ongemakkelijk op hun stoel zien schuiven? Hm, verwarring troef!

Gaandeweg begon onze sympathie voor Odell ook een beetje weg te smelten: in de scènes waarin ze zichzelf filmt tijdens het joggen, of waarin ze zichzelf in beeld brengt terwijl ze in kleffe slow motion door de gangen van het schoolgebouw stapt, proef je meer de eigendunk van de kunstenares dan de pijn van het slachtoffer. We gunnen Anna haar wraak, maar het is jammer dat ze haar film laat verwateren tot een hoogborstig egodocumentje. O ja: grapje, hé Dirk.


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234