null Beeld

The Rolling Stones

Dat we The Rolling Stones in deze 21ste eeuw nog live aan het werk kunnen zien is een wetenschappelijk wonder en een zegen. Omdat een carrière van intussen bijna 45 jaar samenvatten in 'Forty Licks' redelijk absurd is, steken wij een handje toe en presenteren 'Another Forty Licks'.


Vijf jaar geleden brachten The Rolling Stones Forty Licks uit, een uitstekende doch weinig gewaagde verzamelaar van de langstlopende en arguably belangrijkste groep van de twintigste eeuw. Dat we hen in deze eenentwintigste eeuw nog live aan het werk kunnen zien is een wetenschappelijk wonder en een zegen.

''Another Forty Licks''

Omdat een carrière van intussen bijna vijfenveertig jaar samenvatten in Forty Licks' redelijk absurd is, helpen wij een handje en presenteren wij: Another Forty Licks'! Voor geen geld (echt niet) integraal te downloaden via iTunes. Mochten wij de Stones enkel kennen van Satisfaction', Angie' en Start Me Up', we zouden onszelf voor zoveel liefdadigheid een spetterende tong draaien. Een bijna volledige levenscyclus op plaat. Muziek, met alle ups en downs in multicolor. En nu maar hopen dat ze er minstens een aantal willen spelen op de Werchter-weide...

undefined




undefined

null Beeld
null Beeld
null Beeld

undefined


As Tears Go By': Oude man kijkt terug op het leven dat aan hem is voorbijgegaan. Eerste eigen song van de dan eenentwintigjarige Jagger en Richards. The Stones schenken het aanvankelijk aan Marianne Faithfull ('een engel met dikke tieten' aldus manager Andrew Oldham), die er een hit mee scoort. Hier de versie van The Stones zelf.

Tell Me': Vroege eigen song waarin duidelijk wordt waarom Charlie Watts - eigenlijk een jazzdrummer - zonodig in een rockgroepje wilde zitten.

Heart of Stone': Eerste struikelblok voor beginnende groepjes - girls, girls en groupies - check: geen probleem voor The Stones. 'You'll never break, never break, never break / This heart of stone'. Het is maar dat u het weet.

I Am Waiting': De favoriete Stones-song van Tom Waits. Geef hem eens ongelijk. Gospel uit een Londense buitenwijk.

Lady Jane': Over de melodie van Lady Jane' zong Neil Young jaren later op Tonight's the Night': 'I'm singin' this borrowed tune / I took from the Rolling Stones / Alone in this empty room / Too wasted to write my own'. Een mens kan slechtere dingen lenen.

Complicated': Rammelrock uit de tweede echte Stones-plaat, Between the Buttons'.

Something Happened to Me Yesterday': Zelfde plaat, en de eerste call-answer van Jagger-Richards. Jagger als verteller, Richards, dan al, als verwarde antagonist: 'He don't know if it's right or wrong / Maybe he should tell someone / He's not sure just what it was / Or if it's against the law / Something'.

We Love You': The Stones go psychedelica op Their Satanic Majesties Request'. Onderschatte plaat met als hoogtepunt dit We Love You', en waarvan het volledige Lullabies to Paralyze' van Queens Of The Stone Age, nochtans een beer van een plaat, slechts een flauw afkooksel is.

No Expectations': 'Beggars Banquet' oftewel het begin van de gouden periode. Wat gek overigens dat dit niet op Forty Licks' staat. Wie heeft er betere teksten geschreven dan Jagger in deze periode? En er komt nog:

Dear Doctor': 'Oh help me, please doctor, I'm damaged / There's a pain where there once was a heart'.

Salt of the Earth': 'Let's drink to the hard working people / Who need leaders but get gamblers instead'.

Love in Vain': De beste Robert Johnson-cover aller tijden. Loop wat rond, haal een biertje, ga bij de barbecue staan, 't is een leuke om van op afstand te horen. En wees gerust, hij komt wel naar u toe.

Let It Bleed': In de houding nu voor een persoonlijke superfavoriet. Het hoerenorkest in een bar in Texas dat erin slaagt de aandacht op de muziek te vestigen in plaats van op de tieten. 'He was dreaming of a steel guitar engagement': daarmee krijg je elke boer met een glas aan het luisteren. 'I bleed alright, bleed alright, you can bleed all over me'.

You Got the Silver': Keith Richards solo aan de microfoon. Toen hem destijds werd gevraagd waarom hij niet méér zong, antwoordde Keith: 'En wat gaat hij dan doen?'

Monkey Man': Een piano die al na twintig seconden door een hongerige gitaar aan stukken wordt gereten. Als Jagger na een waanzinnige instrumentale break spuwt en brult van 'I'm a monkey!!!', weet de goede verstaander: verboden te voederen.

Can't You Hear Me Knocking': Met een stevige reefer achter de kiezen zijn wij ooit in de bioscoop gaan zitten voor de film Blow' met Johnny Depp. Zelden zo dicht bij een bijna-doodervaring geweest als toen bij de openingsscène plots Can't You Hear Me Knocking' uit de boxen knalde. Hadden ze het helemaal gedraaid, wij hadden hier nu niet meer gezeten.

You Gotta Move': Oude bluesklassieker die met een alcoholadem vanjewelste nieuw leven wordt ingeblazen.

Sister Morphine': Gedeeltelijk (of volledig, naargelang de bron) geschreven door Marianne Faithfull. Zorg dat u stevig zit als Charlie Watts invalt. En zou dat daar Ry Cooder kunnen zijn op de steelgitaar?

Dead Flowers': Gram Parsons enters the building. Eerste echte country-honkytonk van The Stones. Let u alstublieft - alstublieft! - ook goed op de backings van Sir Keith.

Moonlight Mile': Eerste drugsong waarin dat niet met zoveel woorden wordt toegegeven, al hebben wij bij 'the rain feels cold with a head full of snow' nu ook weer niet zoveel tekeningen nodig. Zorg dat u een nat washandje bij de hand hebt.

Rocks Off': 'The sunshine bores the daylights out of me'. Opener van meesterwerk nummer vier, Exile on Main St.', opgenomen in de kelder van een villa aan de Côte d'Azur.

Sweet Virginia': Een primeur: een countrysong waarvan geen hond weet waar het over gaat. Ze zullen toch wel gezond gegeten hebben zeker, daar in hun villa?

Loving Cup': 'I'm the man on the mountain, come on up'. The Stones op het toppunt van hun roem.

Let It Loose': 'Who's that woman on your arm? / All dressed up to do you harm'. Terechte vraag. Wij gokken op Bianca Jagger.

Shine a Light': Waarin een wonderschoon refrein wordt overstemd door een nog schonere strofe.

Coming Down Again': Van het onderschatte Goats Head Soup', opgenomen op Jamaica nadat Jagger op de set van Performance' tussen de lakens was gedoken met het liefje van Richards (Anita Pallenberg). De strofes zijn voor Keith: 'Slipped my tongue in someone else's pie / Tasting better ev'ry time / Being hungry it ain't no crime'. Vrolijke, vrolijke vrienden it ain't.

Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker)': Hoed af voor saxofonist Bobby Keys en bij uitbreiding de hele blazerssectie. Een stomende rocksong waarin de toeters het bijna (bijna, het blijven de Stones) halen van de gitaren. Om den brode trok Bobby Keys jarenlang langs tavernes en clubs als Mister Brown Sugar; Mister Heartbreaker had ook gekund.

Winter': Een voorloper van kant twee van Tattoo You', maar daarover later meer.

Memory Motel': Verliefd, verloofd, getrouwd. Maar dat laatste met veel plezier overgeslagen.

Far Away Eyes': Jagger heeft eindelijk ook de country vol te pakken. Sir Mick Jagger, dat spreekt, maar wel met een stuk in de kraag.

Dance Pt. 1': De eighties stijlvol in gang gedanst met Emotional Rescue'. 'Get up get out, get into something new'. Eén keer live gehoord in l'Olympia in Parijs, en vijf jaar later nog steeds een lichte spierpijn in de rechterbil.

Hang Fire': 'In the sweet old country where I come from nobody ever works nothing ever gets done, we hang fire'. Een uptempo rocksong over luieren en nietsdoen, faut le faire.

Worried About You': Kant twee van Tattoo You' had hier integraal mogen staan, nu laten we enkel Heaven' weg. Dat we er spijt van zullen krijgen.

Tops': Zonder woorden. Hier althans.

No Use in Crying': Een blues en een Talk Talk, dat niet lang hierna het levenslicht zou zien, in één.

Waiting on a Friend': Alleen al voor de klank van die eerste gitaar. En vanaf daar kunt/kent u het zelf.

Slipping Away': U kiest zelf: de versie op Steel Wheels' of de naar onze bescheiden mening nog betere live-versie van deze Keith-klassieker op Stripped'.

Thru and Thru': David Chase zette het onder het slot van een Sopranos-seizoen, en hoefde voor de rest niet veel meer te doen.

Streets of Love': 'You had the moves, you had the cards / I must admit you were awful smart / The awful truth is awful sad / I must admit I was awful bad'. De ontroerendste en vrolijkste song ooit over alimentatie.

Biggest Mistake': Een Dead Flowers' door mannen op leeftijd. Twijfel, mededogen en vastberadenheid tot aan de streep. Meer moet rock n' roll niet zijn.

(jub)


Dinsdag 5 juni, Festivalpark Werchter. Deuren: 17 u.; Van Morrison: 19.15 u.; The Rolling Stones: 21.30 u.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234