null Beeld

The Scène: 'Liefde of Doorreis'

Twee jaar na '2007', een plaat waarop klassiekers als 'Blauw', 'Rigoreus', 'Open' en 'Iedereen Is van de Wereld' nieuw leven werd ingeblazen middels duetten met onder anderen Tom Barman en Sarah Bettens, is er alweer een nieuwe cd van The Scène: 'Liefde op Doorreis'.

In 1998 bracht The Scene 'Marlene' uit, en daarna bleef het heel lang stil rond de groep. Frontman Thé Lau ging boeken schrijven, maakte soloplaten, en trok op tournee met klassieke orkesten en fadozangeres Maria de Fátima. Dat leek hem allemaal aardig te bevallen, tot hij op een dronken nacht negen jaar later telefoon kreeg van Scène-bassiste Emilie Bom van Assendelft en er nog heel wat losse eindjes bleken te zijn. The Scène, minus gitarist Eus van Someren, hergroepeerde en knalde als oefening in ijltempo '2007' op band.

'Thé Lau: 'Vlaanderen is een warm bad''

Het resultaat was te goed om niet uit te brengen, en de reacties op de daaropvolgende concerten te warm om er geen vervolg aan te breien. Twee jaar na '2007' is er alweer een nieuwe cd van The Scène: 'Liefde op Doorreis'. Het is een klassieke Scène-plaat geworden, waarop alle favoriete onderwerpen van Thé Lau de revue passeren - de vrouw, de straat, de hemel en de maan - maar die op onorthodoxe wijze werd geconcipieerd: de groepsleden zaten nooit samen in de studio. Thé stuurde de basistracks rond en iedereen voegde in de eigen woonst zijn partij toe. Het valt er absoluut niet aan te horen.

We hebben met Thé Lau afgesproken in zijn hometown Amsterdam.

HUMO Een nieuwe plaat van The Scène, wie had dat ooit gedacht?

Thé Lau «Nou, ik, twee jaar geleden, toen we met '2007' zijn gaan spelen. Dat was een eye-opener in alle opzichten. Ik had met hele goeie muzikanten gespeeld, maar met The Scène slepen we een historie mee die je kunt horen. Alle narigheid die er geweest is, maar ook alle triomfen. En alle zenuwen. In The Scène werd er altijd veel gepraat en gedold, maar in 1991 op weg naar Torhout was het bijvoorbeeld doodstil. Iedereen was zich ervan bewust: als we hier slecht spelen en we worden neergesabeld, is dat meteen het einde.

»The Scène was op een gegeven moment iets geworden wat het midden hield tussen een militaire unit en een familie. We wisten bij wijze van spreken dingen van elkaar die de partners niet eens wisten. In 2007 besefte ik: dit is zo waardevol. En het leek er niet op dat het oud zeer weer de kop op zou steken. Bij mijn andere projecten was ik telkens de bandleader, en het was een verademing om vast te stellen dat dat bij The Scène niet hoefde.

»De opname van '2007' was ook een eye-opener. Gewoon aftikken en opnemen. Start de band maar... en huppekee: in één keer erop. 'Liefde op Doorreis' is anders gemaakt, dat had je vast al meegekregen. De tapes zijn rondgestuurd, alles is door iedereen apart thuis ingespeeld. Met tot gevolg dat het qua partijen in mijn ogen de meest originele Scène-plaat is geworden. In de oefenruimte ging vroeger iedereen zich met elkaars partijen bemoeien, waardoor er een soort nivellering ontstond. Nu kon ik gewoon helemaal in m'n eentje beslissen of een nummer überhaupt keyboards nodig had, of bas, of drums. Als Emilie vroeger aanstalten maakte om iets creatiefs te doen, zei ik vaak meteen: 'Laat maar hoor!' En ook nu dacht ik vaak: dit is helemaal niet hoe ik het in mijn hoofd had, Emilie. Maar dan luisterde ik er een paar weken naar en bleek het uiteindelijk veel beter te zijn dan wat ik voor ogen had.»

HUMO Is er overleg geweest over die aanpak?

Lau «We hebben van de nood een deugd gemaakt. Het budget om zelfs maar twee weken in de studio te gaan zitten en te mixen, krijg je van geen enkele platenmaatschappij meer. Dan zijn er twee mogelijkheden: of je gaat eindeloos zitten repeteren zodat je zoals in de jaren zestig alles in drie dagen kunt inblikken, of je doet het op deze manier, zodat je ongelimiteerd kunt werken omdat je simpelweg geen geld uitgeeft. Aan deze plaat is langer gewerkt dan aan alle andere Scène-platen. Alles bij elkaar een heel jaar. Als je het zou omrekenen in studiotijd dan praat je over een half miljoen euro.»

HUMO Je hebt nu al winst gemaakt.

Lau «Eigenlijk wel. Ik was vroeger altijd gefrustreerd als er weer een nieuwe U2 of Red Hot Chili Peppers uitkwam en ik hoorde dat die jongens één, soms zelfs twee jaar in de studio hadden gezeten.»

Lees het interview met Thé Lau over de nieuwe plaat, zijn invloeden, Belgische bands en Yasmine vanaf dinsdag 10 november in Humo 3610

The Scène en De Laatste Showband met 'Nachttrein'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234