'The Secret Life of Walter Mitty': Ben Stiller

Ben Stiller? Bij het horen van die naam denken wij automatisch aan die ene iconische scène in ‘There’s Something About Mary’, waarin hij Cameron Diaz begroet terwijl er een nogal kleverige, witte substantie van z’n oorlel druipt.

Maar in Stiller schuilt ook een stillere, meer melancholische artiest: díé Stiller ziet u aan het werk in het door hemzelf geregisseerde ‘The Secret Life of Walter Mitty’.

De Mitty in kwestie is een met een levendige fantasie gezegende archiefbediende die van de ene dag op de andere beslist om het leven bij de lurven te grijpen, en in Groenland, IJsland en Afghanistan op zoek gaat naar een mythische fotograaf die wordt gespeeld door Sean Penn. Het kortverhaal van James Thurber waarop ‘The Secret Life of Walter Mitty’ is gebaseerd, werd al eens eerder verfilmd in 1947, met de onvolprezen Danny Kaye in de hoofdrol. De eerste vraag aan Stiller is dan ook zo voorspelbaar als een ezel in een kerststal: waarom een remake?

Ben Stiller «Die film met Danny Kaye valt nauwelijks te verbeteren, maar toch voelde ik dat ik iets fris met het gegeven kon doen. Mijn ‘Walter Mitty’ is geen musical, geen komedie en geen drama, maar iets daartussenin. Een film met een heel eigen toon.»

HUMO Hij drijft sterk op nostalgie: Walter werkt voor het intussen opgedoekte tijdschrift Life Magazine, en er zijn belangrijke rollen weggelegd voor een skateboard uit de jaren 80 en een ouderwets rolletje film.

Stiller «Ik ben een ouwe vent – ik heb die dingen nog allemaal gebruikt (lacht). Als kind had ik een skateboard, ik ben opgegroeid met Life Magazine en ik ben verliefd op filmrolletjes – ik vond het trouwens enorm belangrijk om ‘The Secret Life of Walter Mitty’ op ouderwetse filmpellicule te kunnen draaien. Vandaag zitten we in een overgangsfase: alles wat analoog is, verdwijnt. In essentie gaat ‘Walter Mitty’ over een kerel die tussen die twee tijdsgewrichten geklemd zit – en die kerel ben ik. Toen Life werd opgedoekt, had ik het knap lastig; het was alsof in één klap een vorm van prachtige, ambachtelijke journalistiek verdween (Life stond bekend om zijn fotoreportages, red.). Sindsdien zijn we in een wereld van computerschermen terechtgekomen, een wereld waarin niemand zich nog durft los te rukken van zijn iPhone en iPad, een wereld ook waarin de aandachtsboog van mensen steeds korter wordt.»

HUMO Je doet in ‘The Secret Life of Walter Mitty’ iets wat nog maar weinig Amerikaanse regisseurs tegenwoordig aandurven: je probeert je film een heel speciale visuele stijl mee te geven.

Stiller «De look van de film was waanzinnig belangrijk voor me. ‘The Secret Life of Walter Mitty’ gaat in essentie over een man die zich bezighoudt met beelden – zijn hele leven lang zit Walter in dat fotoarchief van Life Magazine naar prachtige beelden van geweldige fotografen te kijken. Wanneer hij de beslissing neemt om naar Groenland te vliegen, is het alsof hij ín die beelden stapt. Vandaar dat ik het superbelangrijk vond om zijn verhaal in mooie beelden te vertellen; die visuele schoonheid maakte deel uit van het DNA van het scenario.»

HUMO ‘The Secret Life of Walter Mitty’ deed me ook een beetje denken aan de films van Frank Capra.

Stiller «Ik ben dol op Capra! Eén van mijn favoriete films van hem is ‘Lost Horizon’: als kind duizend keer gezien. Net als ‘It’s A Wonderful Life’. Capra had in zijn werk een soort poëtische aandacht voor de gewone man, en dat zit ook wel een beetje in ‘Walter Mitty’.»

HUMO Was het moeilijk om Sean Penn vast te krijgen?

Stiller «Sean en ik zijn vrienden, en we wilden al heel lang samen iets doen. Ik vond dat hij perfect was voor de rol van de door en door rechtzinnige, ietwat mythische fotograaf, en hij zei meteen ja. Ik had iemand nodig die creatieve integriteit uitstraalde, een non-conformist die vrij en onafhankelijk door het leven stapt en altijd zijn eigen ding doet. Sean was er geknipt voor – kijk maar naar wat hij allemaal doet in Haïti en Pakistan.»

HUMO De meeste Amerikaanse critici omschrijven ‘The Secret Life of Walter Mitty’ als een ‘inspirerende’ film. Was het effectief jouw bedoeling om toeschouwers te inspireren?

Stiller «Ik wilde gewoon een genietbaar en meeslepend verhaal vertellen, that’s all. Grotere, meer nobele doelen had ik echt niet. Maar goed, ik zou het natuurlijk wel geweldig vinden als iemand de bioscoopzaal zou verlaten met de ambitie om z’n leven in handen te nemen, op het vliegtuig te springen en de reis van z’n leven te maken. Zelf hou ik van films die je raken als een kogel, die je emotioneel overrompelen. Zoals ‘Das Leben der Anderen’: zonder twijfel de beste film die ik de afgelopen tien jaar heb gezien.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234